Direktlänk till inlägg 21 juni 2014

Midsommarafton 2014

Av Inger Hornesjö - 21 juni 2014 07:16

För första gången på 40 år så firade vi midsommar här hemma tillsammans med alla våra barn, barnbarn och min mamma och pappa..  Om vi inte har varit på Öland så har vi varje år firat midsommar hos mamma och pappa på derars smultronställe Ådran. Men för två år sedan så sålde de sitt ställe när pappa kände att han inte riktigt orkade med att göra allt  som skall göras på ett sommarställe.

Så nu var det dax för oss att ta över och det var en härlig känsla att få ha alla samlade här hos oss.  Men nu förstår jag att det har varit jobbiga midsomrar för mamma och pappa, det är ju en del att planera innan man ska ha fest för så pass många som vi blir.

I dagarna tre höll vi igång från morgon till kväll med att handla, planera och laga mat.

Midsommaraftons morgon var jag igång som vanligt före 5,30, åt en snabb frukost och sen var det dax att göra tårtorna som behöver få suga åt sig det goda i några timmar innan de ska serveras.

 

Helt okej blev det och smakade gott gjorde de också

 

Sen skulle köttbullarna rullas och stekas, lite tid tar det att göra små köttbullar på 1,5 kg färs

Sen var det alla prinskorvarna som skulle snittas i båda ändar för att se ut som jag vill.

Laxen hade jag köpt på bit, så dessa skulle nu skivas upp snyggt och dekorers på faten.

Lasse hade kokat 33 stycken ägg så nu var det dags för mig att skära dessa och sedan dekorera med stora räkor, dill, löjrom, lök och lime.

 

66 stycken ägghalvor och nästa allt gick åt.

Mamma hade gjort Jansons Frestelse och en räkomelett. Själv hade jag gjort en ostpaj och en svamppaj.

Pappa hade stått och skrapat (maskin) 5 kg potatis, det var riktigt små runda fina potatisar.

Sen var det dukningen och vädret var ju helt okej för att kunna sitta ute och det var jag glad för efter allt mitt släpande med bord och stolar för att alla 20 skulle få plats.

Så var äntligen klockan 15,00 och våra barn kom en efter en och snart kunde Lasse fylla glasen med Champange som välkomstdrink.

Pia hade med sig en hel låda Öländska jordgubbar som vi åt efter maten med glass.

Sen var det kaffe och tårta-

Kvällen började närma sig och jag ska väl inte ljuga och påstå att jag inte var trött. Trodde nog att jag skulle somna tidigt denna kväll, men när vi var ensamma så satte vi oss ner, tog varsitt glas skumpa som var kvar och de jordgubbar som hade blivit över.

Kollade på TV och tröttheten som jag hade känt gick över och det blev i stället svårt att somna om.

Vaknade i dag på morgonen som vanligt före 5, låg kvar i sängen till 05,20 då vi gick upp, bäddade och gjorde klart innan vi gick ner och gav hundarna deras frukost.

Vår egen frukost fick idag bli några av de ägghalvor som fanns kvar tillsammans med en kopp kaffe

 

Midsommardagen har börjat, men denna dag får gå i lugnets tecken.

Ia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Hornesjö - 25 juni 2014 18:24

Steg upp klockan 05.15  i morse, gjorde det man ska och vi var klara när klockan var 07,00, så nu var det bar att börja packa bilen och få hundarna att första att de skulle få följa med. Klockan 07,55 satt vi i bilen och den började rulla mot Öland...

Av Inger Hornesjö - 1 juni 2014 06:49

I går fick vi äntligen träffa Fanta som flyttade till Östersund samma dag som hon blev 8 veckor. Flera gånger skulle vi ha fått träffa henne när de var i Stockholm, men alltid har det blivit något förhinder, men nu äntligen fick vi se denna lilla skö...

Av Inger Hornesjö - 31 maj 2014 06:40

Även på onsdagen var det besök av en lite söt cockerspaniel vid namn Kiara. Hon har varit här på trimning tidigare då hon bara var ca 5 månader och hade även då mycket päls. Denna gång hade hennes matte skött denna hund perfekt och hon var mycket lät...

Av Inger Hornesjö - 31 maj 2014 06:09

Första besöket kom på tisdagen, det var vår egenuppfödda Ville som kom med sin duktiga matte för att få honom lite trimmad. Han var fin redan när han kom, men matte ville ha hjälp med det hon inte riktigt hade vågat att ta bort. Denna hund är helt ...

Av Inger Hornesjö - 21 maj 2014 08:00

Igår hade vi besök av en liten leverfärgad cockervalp. Hennes matte har inte haft hund förut så hon ville lära sig hur hur man trimmar cocker och även få lära sig vilka verktyg hon behövde. Det var en jätteduktig matte som jobbade stenhårt med sin va...

Ovido - Quiz & Flashcards