Alla inlägg under oktober 2009

Av Inger Hornesjö - 13 oktober 2009 08:09

Det var ju KM-lydnad i Stockholms Cockerklubb, något som jag är mycket stolt över att vara upphovsman till. Jag har i många år strävat efter detta, men vi har aldrig kommit till skott. Men så förra hösten så föddes tanken och vi började planera för detta.

Eftersom det var jag som hade hand om lydnadskursen åt klubben så bestämde jag mig för att satsa hårt på tävlingslydnad, något som kanske många tyckte var lite svårt med deras unga hundar. Men av egen erfarenhet vet jag att ju tidigare man även lägger in momenten i vardagslydnaden så går det fortare att lära resten senare.

 

Det var många mycket duktiga kursare som nu vågade ställa upp på KM:et, något som verkligen gläder mig.

Jag vet att det även fanns fler som borde ha varit med denna dag, men som sagt tider som planeras passar inte alltid alla. Men jag håller tummarna för att de ska vara med nästa år.

Ett hopp är även att de som var med nu ska våga sig ut på flera tävlingsbanor och jag hjälper gärna till att få dem att våga.

 

Någon som jag var extra stolt över denna dag var Freddan (HORNLAKES QUAMAR FREDRIK) och hans matte Ulla.

De kom 6:a med ett 2:a pris, bra jobbat.  Hon har varit jätteduktig med denna kille, jobbat både lydnad, viltspår och jakt. Även Cilla jobbar jakt med Emma, Elsa som bor i Västerås håller på med agility och lilla söta Christa har varit med på Clubschow i utställning och var där jätteduktig även med lillmatte som gick barn med hund. Hon var även med i både vår uppfödargrupp och avelsklass.

Vår egen Qling har bara fått visa framtassarna ännu på utställning, men jag kommer att jobba även jakt och lydnad med denna kille, för även han har precis som sina syskon energi att vilja lära.

Ia

 

 

Av Inger Hornesjö - 11 oktober 2009 07:15

Nu var det längesedan jag var här och skrev, har ju så många bloggar på gång.

Sedan sista inlägget på denna blogg har det hänt en massa, men det finns att läsa på nyheterna på hemsidan.

Nu har jag i alla fall bestämt att jag ska skriva mer här, om det som händer utanför hundvärlden.

I fredags vid tretiden kom Pia för att lämna Malin och Martin, Thomas och Johanna är i Göteborg denna helg för Johanna ska spela SM i schack, vilken duktig 9-åring hon är. Pia hade då bestämt att träffa en gammal kompis några timmar på fredagskvällen. Lite bilder från helgen med barnen.

Det blev både bus, bad, mat och TV. denna helg

 

Malin med sina älsklingshundar, Qling och Sally  

Vi har inget badkar så barnen fick bada i hundbadkaret, men det var inget som de ogillade.  

Barnen var jättesnälla.

 Lördagsmorgonen var som vanligt, upp vid sex för att släppa ut hundarna, barnen vaknade också och hade inte någon lust att sova vidare, men jag tror nog att Pia hade tyckt att det hade varit lite skönt för hon kom inte hem förrän strax efter 02.00 Men hon gick upp och tog hand om småttingarna.  Själv hade jag en nack-spärrardag, det är ju inte så ovanligt men just denna dag var det djävligare än någonsin och detta gjorde ju att man inte kunde göra så mycket mer än vara social. Jo något som stod på schemat denna dag var trimning av Opus och Lycka, vill ju att de ska vara snygga idag på KM-et-

Sedan gick vi till appellplan och tränade lite med hundarna, Malin tycker att det är så roligt att få gå och hålla i koppel och få bestämma lite över dem.  Efter detta gick vi till lekplatsen och barnen lekte av sig lite. Men Malin ville hem snart för att få leka med hundarna på tomten. Solen sken och vi alla var ute hela dagen, jag stekte lite grillkorv som vi åt utomhus. Martin somnade och sov i vagnen.

Vid halv tretiden åkte Pia och barnen hem och Lasse och jag var till centrum och handlade. Denna dag ville Lasse ha krabba. Den var dyr men god och värd varje krona.  Sedan var det Sverige/Danmark som blev TV underhållning, om man nu ska kalla det för underhållning, själv tyckte jag matchen var trist.

När klockan var 22.00 så var det bara att krypa i säng efter en skön dag i solen.

Ovido - Quiz & Flashcards