Alla inlägg under november 2007

Av Inger Hornesjö - 28 november 2007 15:41

 Idag har jag passat på att göra lite julfint, har satt upp gardiner i köket och i TV-rummet, de andra rummen fick nya för en vecka sedan. Har även satt upp alla julstjärnor och ljusstakar. Köpte en jättehäftig ljusgardin på Ikea som jag har i TV-rummet, det är lila lampor som lyser så vackert i mörkret. Tänk vad man får gjort mycket när man går och väntar på en dräktig tik.

Av Inger Hornesjö - 27 november 2007 12:09

Måste bara få visa mina tokiga hanar Basil och Opus. Opus har alltid varit den som vill ligga eller sitta högt upp, man hittar honom gärna på bordet. I hundrummet har jag trimbordet stående och där hoppar alltd Opus upp, nu har även Basil vår 13-åring fått för sig att sitta just på trimbordet. Nu när jag skulle ner i köket och hämta upp Sally så upptäcker jag dem båda på detta lilla bord. Fattar inte hur de kommer upp, vi har tagit bort stolar och bänkar för att de inte ska kunna hoppa upp på bordet, men de måste vara så starka i sina ben att de hoppar rakt upp från golvet. Inte dåligt av en gammal 13-årig gubbe som egentligen inte alls är helt frisk.

Av Inger Hornesjö - 21 november 2007 07:57

hade vi igår. Det var Elisabeth, Royne och Emelie som var här och åt kycklingpaj med oss.

Det blev några trevliga timmar som vi mest pratade och gosade med hundar. Både Royne och Elisabeth är mycket djurkära och de verkligen älskar våra hundar. Elisabeht har fått MS och har varit mycket dålig sedan hon åkte från Öland i början av augusti, så att få komma hemmifrån ett tag och träffa folk såg man att hon verkligen uppskattade. Linda var hemma och pluggade, så henne fick vi inte träffa.

Av Inger Hornesjö - 19 november 2007 12:56

Tyvärr var inte Rubina på förskolan idag, något som jag hade kunnat tagit reda på innan men det skulle bli en överraskning för henne att vi kom dig.

Men det var skönt att släppa städningen här hemma några timmar och få njuta av den vackra förvinterdagen som är idag. Tog lite bilder på vägen till och från Vällingby.

Av Inger Hornesjö - 19 november 2007 07:56


som varje vecka efter söndagen. Men vad gör det, har inga förpliktelser som måste hållas. Helgen har varit bra och givande, på lördagen var det cockerpromenad på Drottningholm och igår fick jag ett ryck och ville städa och göra om i valprummet inför stundande valpning. Jag hade två rätt stora byråer i detta lilla rum och de var fyllda till bredden med mina kameror, telefoner, hundpapper mm. Rummet är inte stort i sig själv och där står även en stor bred säng som vi har som gästsäng till bl.a vara barnbarn. Började med att tömma alla 8 lådorna och bad Lasse att skruva isär dessa så att vi kunde åka till sopptippen med dem under dagen, sagt och gjort nu stod jag där med sängen fylld och även golvet. Tre stora svarta plastsäckar fylldes direkt, fy vad man sparar på sådant man aldrig använder. Började vid åttatiden på morgonen och höll på hela dagen med undantag av ett par avbrott då vi var ute med hundarna, åkte till tippen och handlade. Idag blir det ett nytt tag att ta reda på det som inte har någon plats men ändå inte har blivit kastat. Så nu är istället mitt syrum belamrat, så även vårt datarum. Men först nu ska jag äta frukost och sedan hade jag tänkt ta mig en tur till Vällingby för att besöka ett av barnbarnen på förskolan. Det var i alla fall tanken, vi får väl se hur det blir under dagen.Nej, jag har inte glömt att berätta hur det går med bantningen, inte så bra, hade lyckats gå ner ett kilo på fyra dagar och kände att jag var på god väg, men fast jag har varit igång hela denna helg och inte direkt ätit så mycket, men gott så visade vågen idag på 3 hg nedgång under den gångna veckan.Det blir nya tag denna vecka./Ia

Av Inger Hornesjö - 16 november 2007 21:58

Ikväll kom en av våra grannar in till oss och frågade om jag kunde klippa deras katt. Hon är långhårig och får lätt tovor under magen och i ljumskar och armhålor. Visst tyckte jag och rakade denna snälla kisse så djupt det bara gick. Som tack för detta fick vi en 1 kg smörgåstårta med räkor och lax. Tyvärr var det ju inte så bra för mig eftersom jag är fiskallergisk, men Lasse njöt. Ringde då till vår son Per och bad honom komma och hämta 75% av tårtan till honom och hans familj. Denna gulliga granne kommer också ibland hem med en hel kasse nyrökta grisöron till våra hundar. Känns härligt med sådana djurälskande grannar.

Av Inger Hornesjö - 15 november 2007 08:44


för familjen Brejding att vara sjuka, men ack så skönt för mig att få sova en timme mer än vad jag hade förväntat mig.Skulle ha varit i Vendelsö strax efter åtta i morse för att ta hand om barnen, Pia skulle köra på bilskolan, men hon ringde igår kväll och berättade att både hon och Thomas hade halsfluss, så Thomas blir hemma och tar hand om barnen.Även jag har hela denna vecka känt av min förkylning som sitter i bihålorna, men hållit mig på fötterna i alla fall. Lasse och jag spelade bowling igår och då märktes det på resultatet att vi inte är riktigt friska. Det gick lika dåligt för oss båda och vi fick oss ett gott skratt. Åkte sedan till Skärholmen, jag skulle köpa en dagkräm och gå på apoteket, vi tog oss även varsin liten hamburgare på Mc Donald, inte så bra kanske eftersom jag just nu vill banta, men det blev bara en liten lightcola till så jag tror inte att detta förstörde något av mina mål för dagen. I morse när jag ställde mig på vågen så hade jag gått ner 1 kg sedan i måndags och det är jag jättenöjd med, bara det nu håller sig under helgen.Nu på morgonen ska jag ställa mig att göra pannkakor, men kära make vill så gärna ha detta och visst ska han få. Han har ju inga problem med vikten precis. Tänker göra många så att han kan ta dem ur frysen är han är sugen.När detta är klart så blir det en runda med hundarna i det fina vädret.

Nu är klockan strax efter 19.00 och dagen har varit bra. Tre rundor med hundarna, storhandlat på Maxi, ätit gott, bakad potatis med räkröra, ett par glas vin till detta. Har även låtit några tårar rinna när jag tittade på Glamor. Har sedan precis lämnat duschen efter att först ha suttit i bastun ca 40 minuter och svettas ur den goda maten. Vad gör man inte för pointsen. Nu ska jag lägga en skönhetsmask i mitt fårade ansikte och sedan bara njuta av kvällen framför TV:n.

Ha en bra kväll mina vänner/Ia



Av Inger Hornesjö - 13 november 2007 08:13

och blåst och tråkigt känns det idag. Vaknade med huvudvärk, ont i armar och ben, visst brukar jag vara känslig för väder, men känner mig mer som om jag skulle bli sjuk. Får väl göra något kul så att jag känner mig bättre.

I söndags när vi hade middag här hemma fick vårt 7-åriga barnbarn Johanna för sig att hon ville mäta våra midjor med ett snöre. När hon kom till mig så ser hon lite fundersam ut och säger "snöret räcker inte till", ha, ha, visst jättekul, nu fick man verkligen bekräftat att man har blivit ordentligt tjock. Bestämde mig igår för att nu måste jag börja banta "igen". Plockade fram alla mina viktväktarböcker, calculatorn mm. Hela dagen gick så bra, räknade mina points och när middagen var avslutad så fanns det 2 points kvar. Jippi, vad duktig jag kände mig. Men  så kom då kvällen framför TV:n. Lasse plockade fram glögg och pepparkakor. Det blev två glas med varm god glögg och en massa pepparkakor. Tror ni att pointsen räckte, nej precis alla vet ju hur många det är i bara en pepparkaka.

Så nu tar vi en ny dag och nya tag, har redan ätit 5 points på morgonen.

Ovido - Quiz & Flashcards