Alla inlägg under maj 2007

Av Inger Hornesjö - 21 maj 2007 06:36

 var det igår. Dagen gick sin gilla gång. Var till träningsplan med Nellie och Nemo, jobbade lite med lydnadsbiten, gick faktiskt riktigt hyffsat, men tyvärr så gav min rygg vika och det blev sedan att ta det riktigt lugnt hela dagen. Jag som hade bestämt mig för att bråttas med kirskål, men det gick inte alls.

Åkte till pappa och mamma för att hjälpa till med lite datajobb. Som vanligt när man ska göra något åt dem så blir man bjuden på en massa godis. Smörgåsar med räkor, skinka, en underbar grönmögelost, vin, öl, kaffe med kaka. Ja, det blev väl lite väl mycket denna söndagseftermiddag, men gott var det.

Det blev en del att göra för att få in pappas nya scanner/kopiator/skrivare, men med lite tålamod så fixade vi även detta.   Lasse gick över till Tobaksaffären och köpte en bingolott till mamma och då passade han på att köpa två till oss också, men dessa har jag kollat på morgonen och ingen vinst var det.

När vi kom hem från Hägersten så satte Lasse på grillen, jag hade lagt fram några fläskkarreskivor innan vi åkte, så dessa fick bli vår middag. Solen sken skönt hela kvällen och vi satt ute och åt och myste i den svala kvällen. Vår nya murgrill är toppen och jag är så glad att den äntligen har kommit på plats. Hoppas kunna inviga den ordentligt på Pingstafton som även är min födelsedag.

Ia


Av Inger Hornesjö - 20 maj 2007 07:06

Klev upp ur sängen strax före sex. Måste ta tillvara morgontimmarna när man ser att solen skiner. Har bestämt mig för att fortsätta med rensning av kirskål även denna dag. När jag höll på att bädda såg jag detta vårt fina Rådjur utanför fönstret. Tog fram kameran för att ta några bilder. Tyvärr så har vi myggnät i alla våra fönster så det är svårt att få en superklar bild. Jag visste att Lasse var på gång att släppa ut hundarna så jag tyckte det var kul att se hur hon skulle bete sig. Bilderna får tala för sig själva.

Ia

Av Inger Hornesjö - 19 maj 2007 19:19

Ja, så har denna dag sett ut. Började morgonen med att ge mig på vår kirskål, jag tror att den finns överallt, jag drog och slet i alla rötter, men till slut så orkar man inte utan tar skyffeljärnet och tar bort det som syns. Hörde för ett par år sedan ett program om trädgård på radio och då pratades det just om kirskålen, man sa då "den får man lära sig att älska, för bort kommer den aldrig". När detta var klart så var det jordgubbslandet som fick sig en genomgång, oj, vad mycket blommor det fanns, så nu får hundarna inte leka på denna sida. Hade bestämt oss för att åka till klubben idag och jobba med hundarna, men vet i sjutton var den tiden tog vägen för dit har vi fortfarande inte kommit fast klockan är över 19.15 Tog en tur till Skärholmen, hade tänkt köpa mig en sommarklänning, men jag vill inte se havande ut och det anser jag att man gör i alla de nya modellerna inför denna sommar, så det blev ingen. Gick istället på Mc Donald och åt en glass. Var sedan till vår älsklingsaffär när det gäller lamm och annat gott från våra främmande länder.

När vi kom hem var vi så trötta att vi tog en tupplur, något som jag aldrig tidigare gjort under mina 60 år, men den var behövlig.

Efter detta tände Lasse grillen och jag gjorde iordning det som skulle göras inomhus, sedan grillande vi våra  lammkotletter, lite Hallomiost och annat gott och vilken tur vi hade, solen sken rakt in på vår uteplats, så det blev att även denna dag sitta ute och äta.


Ha en bra helt mina vänner.


Av Inger Hornesjö - 18 maj 2007 16:28

livet skulle vara lika mycket värt när man blev ofrivilligt ledig från sitt jobb. Detta liv är toppen, men var tar dagarna vägen. Uppe med tuppen som vanligt, fast man skulle kunna ligga och dra sig så länge man har lust, men hur sjutton skulle då dagen räcka till.......

Undrar bara hur länge man orkar suga på karamellen.

Ia

Av Inger Hornesjö - 16 maj 2007 17:07

Ja, det kan man verkligen fråga sig, klockan är nu 17.08 och jag har varit igång sedan 06.00, men herre gud vad lite det blir gjort, känns det som tills man börjar fundera över vad som har blivit .

Dagen började i alla fall med frukost, sedan badning och föning av två hundar, de var ju grovtrimmade så nu var det lite finklippning som gällde, men var kommer allt hår ifrån, kändes som om jag måste trimma om, i alla fall Opus. Var klara vid halv 11-tiden. Nu skulle vi ta en tur till City Gross som har boxer,för 299 kr måste ju ha en till landet. När detta var klart så blev det en tur till Heron City och bowling. Det började så bra och jag kände att nu var jag tillbaka i mitt gamla jag, vad händer jo, en pappa med mobiltelefon och två små barn ca 2,5 och 5 år invaderar banan bredvid oss. Okej, jag gillar ju ungar, men inte pappor som har satt sina små där för att kunna snacka i mobilen. Ungarna härjar fritt, pappa snackar oavbrutet i mobilen, kloten rullar runt på golvet, jag blir skiträdd, vill ju inte bli skadad igen. Det blir en urdålig serie när de är på plats, jag känner mig irreterad men också orolig för barnen. När de går så börjar jag om igen och det känns bra, det tar sin tid men snart är jag tillbaka i mina gamla vanor, men försent, sista seriern är snart förbi. Jag vinner denna serie med 2 futtiga poäng över Lasse, skit. Hem, handla på systemet och lite annat. När vi kommer hem är Lasse slut och vill ta sig en timme i sängen, jag själv går ut till poolen och lägger mig och läser. Snart så är det kväll och grillen är redo för lite entrecoat denna dag, det blir säkert ett par glas rött till också.

Ia

Av Inger Hornesjö - 15 maj 2007 06:53

Ja, så var det tisdag. Första gången på hur många år som helst som jag inte vaknat av mig själv innan fikat.  Nu är detta med morgonfikat+allt annat morgongöromål avklarat och jag sätter mig framför min älskade dator en stund. Tänker tillbaka på gårdagen, hände det något, eller var det en dag utan något speciellt. Kommer inte ihåg, fan vad det är jobbigt att inte gå till jobbet, man bryr sig inte ens om att tänka .  Det tar nog en tid innan man lär sig detta med ledigheten, försöker ju intala mig om att jag har semester och inte har slutat än för det gör jag ju inte förren den 24 maj som blir min riktigt första dag på ledigheten.


Men vad hände igår? Jo, nu kommer jag ihåg var ju till Skärholmen och låste upp några av våra gamla telefoner, så nu har jag tre egna fungerande med olika nummer, men hur sjutton ska jag kunna hålla i sär dessa. Skämt å sido, det behövs i alla fall en extra, vi har ju ingen täckning på comviq här hemma och när jag upptäckte att en av mina bekanta pratade ostört i en med teliakort så bestämde jag mig för att prova och det verkar fungera. Nu är det bara det att alla som kan mitt telefonnummer som jag har haft i i alla tider ska få lära sig mitt nya, ha, ha.


Annars var det nog en rätt lugn dag igår, vädret var ju inte det bästa så det blev ingen kul uteverksamhet.

Av Inger Hornesjö - 14 maj 2007 07:33

Ja, det blev en lång dag denna gråmulna söndag. Jag började morgonen med att trimma två av hundarna, det går ju rätt så fort med mina hundar eftersom de aldrig får gro igen. Sedan tog vi en tur till Maxi för att handla. Väl hemma igen gjorde jag smörgåsar och bryggde kaffe till vår utflykt till Hellasgården. Regnet riktigt öste ner under resan dit, men det avtog mer och mer och väl framme var det mest regntunga skyar. Det var 7 tappra hundägare som hade kommit denna dag. Det blev 8 cocker och en flat och vi vandrade iväg efter att ha väntat en kvart extra ifall någon mer skulle komma. Det var mycket goda dofter i marken för våra hundar och man kunde ana var rådjuren stod och gömde sig. Väl framme vid vårt mål, där vi började med fika och småprat. Sedan hade vi lite roligt med cockerrace för hundarna och Iior vann denna dag.

Sedan åkte vi hem med hundarna, klädde om och åkte till Huddinge sjukhus för att besöka mamma. Det kändes jättebra att komma dit och se henne sitta i en stol och se pigg ut. Hon blir nog kvar några dagar för det ska göras en massa nya undersökningar.

Vi grillade fläskkarre och satt ute på vår uteplats i den nu härliga soliga kväll.

Skulle se Wallanderfilmen, men vet inte riktigt vad som hände för när jag vaknade så var den nästan slut och jag gick upp och lade mig i stället.

Av Inger Hornesjö - 13 maj 2007 07:56

Det var något som inte stämde. På displayen syntes telefonsamtal från pappa kl. 08.39 och från min moster 11.36, jag kommenterade detta med. konstigt, pappa visste ju att vi skulle till Pia vid 8.00-tiden Vi skulle iväg till Vällingby men jag kände att jag måste ringa hem till mamma/pappa innan. Inget svar, ringer pappas mobil. Pappa svarar och jag frågar "var är ni" Vi är på Thoraxkliniken, mamma har fått en hjärtinfarkt. Ja, det var ju inte svaret jag hade räknat med, blev lite omtumlad innan jag lyssnade vidare. Det hade blivit dramatiskt, först Huddinge, därifrån med ambulans med blåljus till KS, massa prover och annat. Sedan tillbaka till Huddinge med ambulans för andra prover och röntgen.

Pappa har suttit i en stol hela natten bredvid mamma, hon ville inte bli lämnad ensam. Klockan 06.00 kom han hem i morse och sov en timme innana han ringde till mig. Mamma mår "bra" men får säkert stanna ett tag på sjukhuset (hur ska hon klara detta, hon har ju så mycket som ska göras). Undrar i denna stund hur det kommer sig att jag känner likadant, tänker alltid på vad som är på gång eller vad som ska göras utan att varva ner, men med två lika envisa föräldrar är väl detta inte konstigt. Åker upp en sväng till mamma idag för att se hur hon mår. Hoppas bara nu att hon kan sluta stressa.

Ovido - Quiz & Flashcards