Alla inlägg under juli 2012

Av Inger Hornesjö - 31 juli 2012 13:05


Måndag och vi har varit här i fem veckor.

Fortfarande har vi Freddan och Felicia kvar, motorcykelns bensintank är nedmonterad på grund av ett litet läckage som Freddan inte vågar köra med hem till Sthlm, men idag har de i tur med vädret igen och Felicia   och jag ligger i poolen medan Lasse och Freddan jobbar på taket..          

Inte alltid så lätt att meta när hundarna ska hjälpa till



Jag tog mig ann alla hundarna utom Olga som är i höglöp igår med trimning, eller i alla fall använde jag maskinen på dem alla sex och även klippte klor och tassar..


På kvällen stod Freddan för middag och det blev en helt underbar kycklingsallad med både fetaost, avocado och melon i...så frisk och god och så härligt för mig att få sätta mig vid dukat bord.

På kvällen spelade vi fyra kort och sedan när det började skymma och bli lite kallt så gick vi in och kollade lite på OS innan vi alla var trötta och somnade.


Tisdag och kyliga vindar, men solen skiner.

Dagen började som vanligt med att jag cyklar iväg till postlådan.

Efter frukosten satt Lasse och Freddan åter igång med taket och jag och Felicia satt oss att sola, till slut så kunde hon inte hålla sig utan hoppade i poolen,       jag skrattade gott när jag såg henne kämpa för att komma upp på madrassen, vinden tog hela tiden tag i henne.. Jag hämtade hennes lilla groda som hon har haft är i 10 år och den är fortfarande lika fin, så det blev ett kärt återmöte för dem.


Ikväll ska vi äta tacos och sedan vid 19-tiden kommer hela familjen Afzelius, de är fem personer eftersom även Lindas kille Linus är med, så i kväll blir vi nio stycken runt bordet när vi ska spela kort.

Återkommer i morgon

Ia



Av Inger Hornesjö - 29 juli 2012 22:26

Låg och drog mig till 07.00 i morse, ingen idé att cykla iväg före 9.30 för att hämta tidningen en söndag, då den i alla fall kommer sent.

Det kändes lite ruggigt när vi satt oss ute för att äta frukost, bara Lasse och jag, Freddan och Felicia sov gott fortfarande.

Cyklade ner strax för halv tio och tidningen hade kommit, satt mig ner och läste följetongen, Lasse hade fått en ny idé i skallen och jobbade med detta.

Strax efter 10.00 kom Freddan och Felicia, satte igång med deras frukost, vädret var så där, inte kallt men ändå ruggigt.. Vi planerade dagen.. Kanske skulle ta oss en tur upp till kyrkogården och kolla på våra släktingars gravar.

 

Gick runt på kyrkogården ett tag och sedan forsatte vi in i kyrkan där Lasse tände ett ljus för sin farmor, farfar, faster och farbröder.. Felicia försökte sig på att öva lite på prästyrket genom att ställa sig i predikstolen, men det blev mer sång än annat... kyrkan har blivit modern och får följa folket så jag passade på att ta bilder på lite roliga saker som jag hittade där inne, glutenfri oblat kan man få om man säger till,, viktigt att visa att penningskrinet tömmes varje kväll, lite synd att någon ska få för sig att bryta upp det fina skrinet för några kronor. På vägen ut kunde jag inte låta bli att be Freddan och Felicia vara med på bild med Jesusbarnet.

Efter detta åke vi upp till Norra udden för att besöka Långe Erik, det var massor med folk där denna dag, men det var kallt och blåsigt så vi stannade in så länge.

 

Tog en promenad runt udden och möttes av en enorm svärm med mygg, det riktigt sved i ansiktet när de kom emot oss.

När vi åkte tillbaka så passade vi på att ta ännu en sväng på Byxelkroks marknad, jag hade igår sett en sak jag ville köpa till vår dotter Ann, men Lasse var då så långt före mig så jag hann aldrig visa honom, men idag så beslöt jag mig för att köpa detta..vet ju inte om hon gillar samma som jag, men det får vi veta när hon får det.

Passade på att handla i kroken när vi ändå var där.

Väl hemma bryggde jag kaffe och bjöd på färska bullar... Regnet började visa sig, det mullrade lite och det kommande regnet tilltog mer och mer..

Vi hade pratat om middag och jag hade föreslagit Cabonara denna dag och så fick det bli,, så lite senare började jag även förbereda detta...nu var frågan, skulle vi sitta ute eller inne och äta,,, jag fick bestämma och då blev de ute, under taket på vår veranda, regnet öste nu ner, men jag tycker att det är lite mysigt med att höra smattret från detta mot plasttaket... När vi hade ätit färdigt så kröp kylan närmare och närmare och jag tyckte att vi kunde gå in och sätta oss framför TV:n.

Så nu har vi suttit där och tittat på OS, klockan har hunnit bli 22.45 och Freddan och Felicia har gått in till sitt, jag sitter här och skriver i denna stund, men ska snart avsluta detta och gå och lägga mig..

I morgon är en ny dag, regn eller inte, det vet man aldrig, det ända jag vet är att det är måndag och den femte veckan för oss är till ända.


Ia

Av Inger Hornesjö - 29 juli 2012 08:32

Morgonen startade med ett helt underbart väder och idag väntas besök av Lasses bror Fredrik och dottern Felicia.

Mycket annat stod på agendan denna dag, så det kändes redan när jag cyklade ner till postlådan att denna dag var en bra dag.

När klockan var ca 10.00 så hördes ett svagt buller från alvaret och vi visste att det var Freddan som var på intåg.

 

Hundarna stod förväntasfulla innför staketet och undrade säkert vem det var som kom på motorcykeln.. Efter att de fått av sig alla sina tjocka MC-ställ så packade vi in oss i vår bil och körde till Böda där det för dagen var en stor loppis, stor och stor och mest skräp, så det blev inget handlat för oss. Men vi mötte en del folk som vi känner och då även Sussie och Tony.

Färden gick sedan vidare till Byxelkrok där det är Marknad under helgen, många knallar och massor att köpa, men jag höll hårt i plånboken och det blev bara ett teflongaller till grillen... Det var varmt och rätt jobbigt att gå där, men alltid kul ändå, möter många hundägare som vi pratar med när vi är på dessa ställen.

När vi kom hem så satte vi oss ner och tog lite tilltugg till ölen..

   

Felicia passade på att svalka sig i poolen medan brorsorna satt och snackade gamla minnen. Efter att vi hade suttit och tagit igen oss ett par timmar så föreslog jag att vi skulle gå ner till Hornsjön så att jag fick låta Qling vattenapportera lite. Det var meningen att det bara skulle vara Qling, men Nellie blev så ledsen när vi skulle gå så hon fick också följa med och för en gångs skull så visade hon att hon gillade att simma, något som hon inte har gjort förut.

 

Qling var som vanligt jätteduktig med apporteringen men är fortfarande lite väl het, så det finns mycket att jobba med.

 

När hundarna och även Freddan hade badat färdigt så satt vi oss i solen och bara njöt innan vi vandrade vidare hemåt igen för att börja med grillningen.

 

Lasse och Opus skötte grillen, Freddan satt sig att sova i stolen och jag ställde mig i köket. Det blev grillad fläskkarre, sallad, grillad ost, grillad majs och vin... Kvällen var ljum och skön och vi avslutade denna med att sitta ute och spela kort.

Den första riktiga semesterdagen, kändes det som och det var härligt.

Ha det bra

Ia


Av Inger Hornesjö - 27 juli 2012 20:14


Onsdags morgon och även idag är det härligt ljumma vindar även om solen inte riktigt har visat sig ännu när klockan är 07.00 tar som vanligt cykeln ner till brevlådan, korna springer efter mig och råmar högt, vet ju inte vad de vill, men något är det...cyklar vidare och kör om tjejerna och hunden som är på väg ner mot havet på sin morgonpromis, möter en kille som joggar med musik i öronen och han nynnar högt för sig själv....ropar god morgon till honom och han svarar med ett leende..

När jag kommer hem så blir det som vanligt frukost och läsning av DN.. men följetongen kommer jag inte in i denna morgon, känner att det är för mycket annat att tänka på.... Börjar överplockning från frys och kyl till den nya och hundarna misstolkar detta och tror att det är matdax för dem, de sätter igång att skälla högljutt och är det en som börjar så hjälper alla de andra till..detta är ett jätteproblem hemma hos oss, just att jag inte kan få dem att tystna innan maten serveras, spelar ingen roll vad jag gör och säger, så det är bara att släppa det jag har börjat med och inrikta mig på att få tysta och lugna hundar igen.. Vid dessa tillfällen önskar jag att jag var hundfri..


Även torsdagen bjöd på värme och sol. Dagen började som vanligt, nej, inte riktigt för det var första gången vi satt ute och åt frukost och detta berodde mest på att bordet jag målade i går inte var torr, men även att det var riktigt varm fast klockan bara var 07.15 när vi satt oss till bords.

Idag blev det även återvinning av en mass prylar, de öppnar klockan 09.00 och då vill man vara på plats eftersom det är många som utnjyttjar dessa endast två öppendagar i veckan.. vi hade med oss släpet som var fullproppat med mest järnskrot och sedan en massa annat inne i bilen.. Bilen framför oss skulle också upp till containerna där även järnskrot ska kastas, men denna farbror tänkte inte ett dugg på att det var fler än han där, utan han parkerade sin bil precis ovanför backen och där stod vi nu med vår tunga last och kom varken fram eller tillbaka, till råga på allt så var han mycket noggrann, hade allt sitt skräp i små påsar som han öppnade och gick igenom varje sak ordentligt innan det kastades, ja då gäller det att ha is i magen så man inte säger något dumt, men när farbrorn efter nästan 15 minuter inte var klar utan tog det mycket lugnt så sa vi till och då svarade han, att jag åker när jag är klar. Men då sa faktiskt en som jobbar där till honom att flytta sin bil, vilket han gjorde men mycket långsamt.

Sedan kom vi hem och jag la mig direkt i poolen, Lasse började sitt takarbete.

När klockan närmade sig 15.00 så åkte vi in till Löttorp för att handla och även köpa oss varsin glass som fick bli dagens lunch.

Eftersom jag upptäckte att jag hade två liter mjölk hemma som båda är sista förbrukning i morgon så bestämde jag mig för att göra en ungspannkaka, eller rättare sagt en ungsomelett med bacon, jag har ju nästan inget mjöl i min pannkaka så det blir mer som en omelett och eftersom jag även har ett paket med ärtor i kylen så får det bli lite soppa före, kanske inte sommarmat, men gott är det i alla fall.

Fredags morgon, inte den morgon jag ville ha, här har de lovat sol hela dagen men himlen är alldeles grå och det drar fram kalla vindar när jag cyklar ner till brevlådan. Kan lova att det inte var jätteskönt att sitta ute så tidigt och äta frukost, men bordet var fortfarande inte torrt så det fanns inte mycket annat att göra.

Lasse påbörjade taket direkt på morgonen, hade hittat på en hissanordning för att få upp takplåten på taket, fiffigt.

Jag ville börja med bordet och stolarna igen, men dessa var så kladdiga ännu efter nästan fyra dygn, fast de lovade att de skulle vara dammtorra på tre timmar.. tog vattenslangen och började spola på bordet, färgen fullständigt rann av, så när jag hade tvättat färdigt så beslöt jag mig för att börja om med mitt arbeta av mälning.. Tog fram slipmaskinen och började slipa bort all färg, när detta var klart och skivan på bordet torrt så började jag med ommålning, denna gång tog jag en svart lasyrfärg, målade skivan flera gånger tills bara lite ådring framhävdes, benen och underredet fick bara en stryckning så att det såg lite mer antikt ut...Stolarna vågar jag inte ens tänka tanken på hur mycket jobb det är med dessa, så de får vara, får ta en stol i taget..men med lite mörker i rummet och inte allt för bra syn så såg det riktigt fint ut.

 

För att avlasta Lasse lite så sa jag att jag kunde bjuda honom på fiket vid Böda Sand, han gillar ju allt som har med bakverk att göra och efter både hans och mitt slit så¨tyckte jag att vi var värda detta, så vi tog bilen upp till Böda och satt ute i solen och fikade.. Sedan blev det en promenad bland alla husvagnar och husbilar, hälsade på vår sons kompisar som höll på att packa inför deras hemsfärd på söndag.

När vi hade handlat och gjort det som skulle på byn så forsatte vi hemåt. Lasse tog tag i taket igen och jag tog lite socialtid med min granne...

 

När han kom ner från taket så bjöd jag honom på en jättegod cider med rosor... sedan var det snart dax för mig att kolla på Glaumor innan vi satt oss tillsammans med alla våra hundar för att fredagsmysa med tacos.

 

   

I morgon blir en ny dag och vi får då besök av Lasses bror med dotter som är på MC-semester.

Av Inger Hornesjö - 24 juli 2012 16:33


Måndagen den 23 juli vaknade jag sent, klockan var nästan sju, något som var sent för mig. Det blåser orkanvindar utanför fönstret och jag ser poolöverdraget höja sig av vinden.. Men vad är detta, idag skulle solen skina, det hade de lovat och jag försökt pricka in en soldag för att ta emot gäster. Men man får aldrig vara glad denna sommar, för vädret ändrar sig hela tiden..

Men några måsten finns det idag, först ska jag in till banken och plocka ut lite pengar på mitt Ölandskonto för att ha till en nya kyl/frysen i morgon... Handla lite på Ica, ja lite och lite, inte blir det mycket, men dyrt är det som sjutton, handlar för lika mycket under en vecka här nere som jag gör på hela månaden i Sthlm..

Gårdagen blev lyckad, vädergudarna ångrade sig och tog fram både sol och blåst, så att sitta ute hela dagen gick hur bra som helst.

Det är tisdags morgon och jag vaknar med ett ryck av att hundarna skäller, klockan har hunnit bli 06,40 och jag befinner mig fortfarande i sängen, vaken var jag redan klockan 05,15 men valde då att försöka somna om och det var tydligen något jag klarade av denna morgon.

Hoppar ur sängen, tar mig en snabb dusch innan jag sätter mig å cykeln för att hämta tidningen.. när jag kommer tillbaka står frukosten på bordet och vi äter och läser DN.

Funderar på om jag ska ta mig ett dopp i poolen innan vi åker till Borgholm men avstår då jag tänker på att jag måste byta kläder igen.

Lurar in hundarna i stugan innan vi ska fara.. har bestämt att inte ta släpet med oss, bara en massa krångel med parkering..

När vi svänger in på gatan där Elhörnan finns så ser vi att det kommer en bil för att leverera köksmaskiner, ser att de tar ut en kyl/frys som borde vara vår.. vi parkerar bakom denna och jag går in och säger mitt ärende, killen frågar om jag är Inger och då är det vår kyl som har kommit, så han följer med ut på gatan och kolla först lite konstigt på oss där vi står med vår bil, men upptäcker snart att den visst får plats inne i bilen   . Jag går in och betalar och sedan fortsätter vi ned till parkeringen bakom kyrkan.

 

Tar oss en promis ner till apoteket för att handla lite öronrens till hundarna, sedan vidare ner till glasskaféet för att njuta av varsin god glass.

           

Går en runda på gåtan, tittar lite i skyltfönstren, går in i några affärer men jag känner inte för att handla något.. vidare till bilen, kör sedan upp till Netto för att kanske hitta något i matväg, men inget som tilltalar mig, vi fortsätter till Hemköp, handlar lite frukt och grönt men har fortfarande inte hittat något i köttväg, jag springer även in på Ica för att se om de har något , men även där är det rätt tomt i kylarna och det enda i grillväg som finns är de färdigmarinerade fläskköttet som jag inte vill ha.

   

Vänder hemåt och när vi kommer till Köpingsvik är det som vanligt långa köer och det går trögt ett bra tag. Men så lättar det och alla bilar är som bortflugna..

Kör längs 136:a upp mot Löttorp

 


Svänger in på Hornsjögtan

 

som idag ligger helt öde, inte en bil möter vi, troligen är de flesta på badstranden

 

Svänger in på Vedbyskogsvägen, även där är det helt folktomt, kanske inte så konstigt eftersom de flesta sommaröläningarna redan har lämnat sina stugor, kanske orkade de inte med den kalla och regniga tiden.

 

Uppe på alvaret ser jag Elisabeth som har varit och hämtat deras sopptunna, vi fortsätter ner till vår stuga

 

som ligger bakom dessa murar.. inget hundskall hörs, så ännu har de inte hört vår bil komma

 

När vi kommer hem ska den stora tunga kylen ur bilen, men vi har ingen pirra här nere, Lasse går upp till grannarna för att se om de har någon men där finns inte heller någon.. Vi kämpar i alla fall ur den ur bilen och får den stående utanför, men nu ska den in på tomten, upp för de två trappstegen, in i hallen, in i storstugan innan den kan ställas på plats i köket..

När vi precis har fått den ur bilen så hör Lasse att våra Norrlandsgrannar kommer hem, så han går dit för att få låna en pirra, men även där finns det ingen, men en stark Hans istället som direkt säger ”jag hjälper till att bära in den”... sagt och gjort, Lasse och han bär in den, hundarna är bakom och framför men Hans säger att det gör inget..


När kylen är inne så ska Hans gå hem, men där står bara en av hans foppatofflor, han skrattar och säger ”vem är boven” det behöver man ju inte fråga om, jag vet ju direkt att det är Qling, så jag kommenderar honom att hämta och han springer direkt in under huset och kommer fram med toffeln, men tvärvänder när Olga ska hjälpa till att ta den, så någon toffel får inte Hans för den har Qling återvänt med under huset.. Får ta in alla hundarna och sedan på nytt kommendera Qling att hämta och då överlämna han toffeln till oss..

  

Kastar i en apport i vattnet till Qling som genast kastar sig i för att hämta den, men även Lycka har upptäckt detta och kastar sig i vattnet, så jag kastar i en till apport och båda simmar lyckliga runt i poolen

     

Nu tycker jag att han har varit så duktig så jag säger att han kan få bada och apportera lite, men då har vi ju en badtokig tjej också och det är Lycka, så innan jag vet ordet av så är de båda i vattnet..

Men nu ligger de alla utslagna och jag och Lasse ska börja med uttagning av en spis ur lillstugan, ställa tillbaka kyl och frys som vi har lånat där ifrån.. Sedan blir det lite mat och ikväll blir det Öländska kroppkakor och öl.


Ia

Av Inger Hornesjö - 23 juli 2012 20:40

Den grå och blåsiga morgonen övergick till solsken. Besöket bestod av hela familjen med barn och hundar. Vi åt och drag och pratade. Hundarna lekte och myste. Någon som blev extra upprymd var Qling som tyckte att den ena westistjejen luktade väldigt gott och försökt sig på att rida på henne, men hon sa på ett bestämt sätt nej till detta, men för att vara säkra när vi åt, så fick westistjejerna vara i valphagen..
   
Kärt besök, hundarna bara älskar att vå besök av dem som gillar att leka och kela med dem
 
 
Hundarna luktar in varandra och Qling har upptäckt att det är en som luktar lite speciellt gott, något som vi andra inte märker direkt
 
Opus är ju som han är och att få krypa upp i ett knä är det bästa han vet, så när Kasper sätter sig ner så passar han direkt på att vara först där.
 
Mycket nya dofter finns det och allt ska undersökas
 
Qling och nu även Nemo blev som magneter efter den ena westistjejen, som tydligen är i löp utan att någon visste om det
 
För att tjejerna skulle få vara ifred ett tag så fick de gå in i valphagen, men det var inget kul tyckte den löpande tjejen, så rätt som det var när vi satt och åt så var hon ute bland de andra igen, så det blev att stänga in killarna ett tag och låta tjejerna komma upp till oss på uteplatsen i stället
 
Men nog var det roligare bland kompisarna tyckte westistjejerna och ville ut igen
   
Kasper tyckte att det var varmt och ville ta sig ett bad, så han låg länge i vattnet medan vi andra satt och fikade
   
En roligt dag tar även den slut och snart måste familjen bege sig ner till sin stuga vid pensionatet, Pelle och Kasper kryper ner på marken och hundarna blir saliga, Nemo kryper direkt upp i Pelles knä och Opus i Kaspers, Qling vill nog också vara med, men får inte plats just nu.
 
Innan de ska ge sig iväg vill jag ta ett kort på gänget, men eftersom killarna är rätt intresserade av tiken så bestämmer vi oss för att bara ta ett tjejfoto
 
Så det blir ett kort med sex söta och svettiga tjejer.
Så är denna dag till ända och kvar återstår att slappa framför TV:n några timmar innan sovdag.
Ia
 

Av Inger Hornesjö - 22 juli 2012 19:50


Söndag och vi tar en tur till Böda för att träffa vår son Per och hans familj.. Solen skiner och vi får veta att de ligger på stranden tillsammans med deras vänner. Går ner, sätter oss i sanden och börjar prata. Det tar inte många minuter innan himlen öppnar sig och regnet öser ner, badgästerna tar sitt pick och pack och springer från stranden. Vi fikar hos dem i deras lilla hyrda stuga.. den är söt men mycket liten   . Blåsten tilltar mer och mer under dagen och snart är det full storm, täcket lyfter från min pool och tar med sig en massa vatten... vi sitter ändå ute och äter vår middag, men med kläder på som om det vore en sen höstdag.

Måndag morgon vaknar jag vid 5.30, det är iskallt i rummet, på toa är det bara 15 grader och sengolvet känns som is.. tittar på utetermometern och upptäcker att de idag bara är plus 8 grader, men hej och hå, det är ju sommar och vi är i mitten av juli, kan detta verkligen vara sant...

           

Mycket dricka var det under kvällen och detta med en flaska mellan benen var något man såg nästan överallt.


 


Det är måndag och regnet hänger i luften men det stannar där nästan hela dagen. Kvällen kommer och vi åker till Folkparken i Byxelkrok för att lyssna på Snuskiga låtar, ja det är Robert Gustafsson och Finn Zetterholm som har bjudit in till SNUSKAFTON, regnet kommer på vägen dit, ja himlen öppnar sig och som tur är har vi både regnkläder och stövlar med oss.. När vi till slut hittar en parkeringsplats rätt långt från Folkparken lyser solen, men man vet ju hur denna sommar är så regnkläderna får följa med... Så här mycket fok har jag nästan aldrig sett samtidigt å denna ö, ser ut som om alla har samlats här denna kväll, kassa för de redan inköpta biljetteran öppnar kl 19.00, köerna sträcker sig långt ut på landsvägen. Vi kommer in i bra tid i alla fall och får bra sittplatser på tredje raden... Folk rör sig hela tiden fram och tillbaka från sina platser, den ena ölen eller vinflaskan efter den andra köpes och en del är rejält berusade innan kl. 20 då allt ska börja, men eftersom det fortfarande är långa köer fram till kassan så blir det att vänta ca 15 minuter till, men så är klockan 20,15 och in kommer Dag Zetterholm för att öppna upp, men det är inte bara detta han öppnar utan även himlen och nu regnar det värre än någonsin, paraplyer åker upp och regnkläder åker på, men det där med att ha paraply på en tillställning är ju inte bra och de får de inte använada, så många blir blötare än efter dopp.... Men snart är allt på gång och vad gör väl lite kallt regn när man kan skratta sig varm istället.... Kvällen förluter bra och vi har mycket roligt.


Tisdag och solen skiner härligt och jag vill till Kalmar för att köpa ett nytt trådlöst bredband.. vi åker strax före halv 11, börjar med den fina staden där vi besöker Telia och skaffar ett nytt abonnemang, sedan blir det en liten vandring på kullerstensgatorna.. Men vi ska handla också när vi är i Kalmar och även besöka Mc Donald, tänk vad gott det är att äta där när man måste åka 20 mil fram och tillbaka för att få sig en hamburgare.

Det blir Jula och ÖB, Lasse handlar verktyg och annat, jag köper en stol, färg och penslar.

Sedan blir det att åka över till andra sidan E22 för att gå på IKEA, Bahaus och Cityross, allt tar sin tid och man är glad att man har en gullig granne som gärna tar sin moppe ner till oss och släpper ut våra hundar..

Middag hade jag ingen lust att laga, inte efter Mc Donalds stora hamburgare, så det blir ett glas vin och några mackor i stället.

           


Onsdagen regnade bort, ja kanske inte riktigt, men många millimeter kom det denna dag. Senare på eftermiddagen fick vi besök av bekanta från Sthlm, de har köpt en liten cockervalp efter vår Emma och Nemo som kennel Twitcher´s har fött upp, de hade varit hos kompisar i Småland men tröttnade på regnet  och åkte över en sväng till Öland innan de begav sig hemåt.

Torsdagen och vi fick besök av Per, Nasek och Hanna.. Passade på att se om mitt våffeljärn fungerade, så det fick bli detta till kaffet istället för mina bullar.. Även denna dag var det regn, det kommer nästan varje dag ordentliga skurar och så helt plötsligt skiner solen igen..


Fredag och jag bara vill ha ett nytt kylskåp, ryggen värker var gång jag ska börja mig ner för att ta fram något ur våra låga kylar.. Det blev först systemet för att inhandla lite vin och sedan blev det att gå in på Löttorps El för att kolla ett kylskap som de har på annons just nu.. vi mätte och kollade och det såg helt okej ut med sina 175 cm i höjd.. men, ja det finns det ju alltid, när kunde vi få hem detta till oss, jo omkring den 25-sista augusti kunde hon nog lova att det skulle komma in, men hej och hå. Vi är fortfarande i juli, så det var bara att säga nej. När jag kom hem så ringde jag runt till olika firmor för att kolla vad som fanns, i Borgholm fanns det ett för samma pris 4495 kr, ett annat märke, men skit samma. De skulle jag kunna få till på tisdag, så jag slog till och sa ”tack det tar jag”, så nu hoppas vi att det inte ska strula till sig.

             

På lördagen kom Per och Nasek och barnen, de hade beställt rökta räkor till middag, så jag ställde mig och rökte räkor vid 13.00 tiden på lördagen.. Men först skulle vi ha något i magen innan vi gick ner till Hornsjön för att kolla på Hornsjöloppet.

Sedan blev det middag och lite snack innan alla var trötta och gick och la sig..

I dag söndag så åt vi frukost tidigt som vanligt, Per och familjen tog tid på sig innan de kom för att ta, sedan städade de ur stugan och begav sig hemåt. Lasse och jag åkte till Löttorp och handlade och sedan har vi bara slappat i solen..

 

Kvällen bestod av en enkel men god middag, kyckling, potatis, tsatsiki, currymajonäs, vin och öl

I morgon måndag är en ny dag och nya besökare, men det återkommer jag till nästa vecka.

Ia



Av Inger Hornesjö - 15 juli 2012 08:50

Den härligt soliga fredagen är slut och i morgon är det dags för utställning och tyvärr så lovar de 95% regn under dagen. Försöker att inte tänka på det när jag lägger mig för att försöka sova några timmar.

Vaknar vid femtiden på lördagsmorgonen, det duggar lätt denna morgon och våra hundar får springa ut på en snabb kissrunda innan vi tar in dem igen och de får sin mat många timmar tidigare än vanligt. Just detta att vi ändrar något får direkt Nellie att fatta att det är något i görningen.

Allt är i alla fall packat och klart inför denna dag, så vi tar det lugnt, äter frukost, lassar in de tre hundar som ska med i bilen. De andra vill också följa med och Opus smiter ut och är jätteledsen att han inte får hoppa in i bilen, men idag fär även han stanna hemma.

Våra grannar ser till hundarna som är hemma och det är glädje för dem alla.

Kommer fram till Brukshundsklubben kl, 8.00, det står redan många husbilar och husvagnar på parkeringen.. eftersom det har regnat ihållande under vår bilresa ner till Halltorp så är gräset vått och hundarna får stanna i bilen medan jag och Lasse drar med oss tältet och lite annat för att förbereda.

Vi blir direkt anvisade en plats att sätta tältet på, men jag protesterar, det är jättelångt från vår ring och jag har tre hundar att springa med, min rygg kommer aldrig att klara detta... Nu är det bara så att inga tält får stå annat än efter skogskanten....ja ja, vad gör man, vi plockar upp vårt tält och har även andra brevid oss som också är lite sura för att de ska stå så långt från sin ring.. när allt är på plats så går vi tillbaka för att hämta burar och hundar, då ser vi att det står tre tält uppställda på den plats där jag hade tänkt att ställa vårt, frågar killen hur det kommer sig att dessa får stå där och han beklagar att han har fattat fel, inte mycket nu att göra utan hoppas bara på att det blir uppehåll.. men snart öppnar sig himlen och regnet vräker ner... Klockan är ca 10.30 när solen börjar titta fram och vi har ännu inte varit inne i ringen, så det ser ju ganska så ljust ut.. Visst kom det flera skurar under dagen, men med sol i sinnet så fungerade det bra och vi hade tur i ringen..

Först ut denna dag var vår Qling som blev klassvinnare med Hp, men domaren hade svårt, hon tyckte att både Qling och den andra handen som stod som 2:a var i stort sett lika bra, men det fanns ett litet pluss för Qling..

 

Sedan var det lite uppehåll för oss medan juniortikarna skulle in och det var ju skönt eftersom Lasse måste skynda sig tillbaka till vårt tält för att hämta Olga och Lycka....

Juniorerna gick rätt snabbt eftersom domaren ansåg att det inte var cocker i hennes smak så det blev inga Hp denna dag för någon av dem.

 

Sen blev det Olgas tur och med henne i kopplet känner man sig aldrig ororlig över vad domaren ska säga och det behövde jag inte heller denna gång, domaren var överförtjust och sa flera gånger "det här är en cocker som har allt", kul tyckte jag, samtidigt som där är lite tråkigt att behöva gå mot sin egen i Bir/Bim.

 

Efter detta var det premiär för Lycka att få visa upp sig som veteran och även hon var  domaren mycket nöjd med och gav även henne ett Hp och Bir-vetaran. Dessa bilder är från Bis-finalen där Lycka blev 4:a av 10 snygga veteraner.

 

Lycka var jätteglad och pigg under utställningen och hon hade sin lila råtta i mun hela tiden som hon ville att vi skulle busa med. Men när vi kom hem och jag ville ta lite kort på henne då var hon trött och hon hade egentligen ingen lust att bli fotograferad:  Hennes kritik för dagen var lysande: Härlig äldre dam som ännu är en god reprecentant för sin ras. femenint huvud, kloka mörka ögon, saxbett. Välformad bröstkorg. God ännu stram överlinje, rör sig väl runt om. Bästa veteran..

 

Qling var inte ett dugg trött, han ville bara fortsätta att leka när han kom hem, så för honom var det väl mest svårt att sitta still när korten skulle tas.  Kritik: Härligt maskulin hane av utm, typ. Välformat huvud, underbar nosparti, saxbett. Välburna öron. God nacke och överlinje. Tillräcklig bröstkort. Rör sig väl aningen tåtrång fram, passande benstomme, utm. tassar Härlig päls.  Bim

 

Olga som är i förlöp just nu hade inte riktig lust att visa upp sig när vi kom till final, när vi skulle springa in i ringen så tvärstannade hon och hade ingen som helst lust att springa med mig, lite synd eftersom det var samma domare som hade dömt henne tidigare på dagen och jag visste hur mycket hon gillade Olga, men inte mycket att göra åt. Så hon fick nöja sig med att bli Bir denna dag.  Kritik: Härlig tik med många rastypiska detaljer, saxbett, härlig överlinje. Välformad bröstkort, passande enstomme och tassar. Rör sig vägvisnnade med god steglängd. Välpresenterad.  BIR.

Ja även denna dag hade ett slut, men lång blev den och jag undrar hur man tänker när man redan har en värkande och krampande rygg och ben och sedan utsätter sig för att springa i en ring stor som en fotbollsplan. Denna dag blev det även många varv, hela 16 vänstervarv + trianglar och fram och tillbaka. Så jag lovar att idag är jag stel och det kommer inte att bli många knop gjorda denna dag.

Men solen skiner så solstolen får väl göra sitt.


Ha en bra och solig dag

Ia

Ovido - Quiz & Flashcards