Alla inlägg under juli 2008

Av Inger Hornesjö - 29 juli 2008 22:04

Precis när vi kom från auktionen idag så ropade Elisabeth och frågade om barnen fick komma och skoja med hundarna. Gissa vilka som blir gladast.

Se detta på bilderna http://picasaweb.google.se/lyckas04/GrannbarnenPaBesok

Av Inger Hornesjö - 28 juli 2008 23:15

http://picasaweb.google.se/lyckas04/EnKvallIBorgholm

I kväll har vi tillsammans med Fredrik, Lotta, Bella, Felizia och Ida varit först och bowlat och sedan varit på Harrys och ätit och druckit.

Bilderna i bildspelet får visa vad vi har gjort

Av Inger Hornesjö - 26 juli 2008 19:55

I dag strax efter 17.00 så begav sig Brejdings till Stockholm efter tre dagar här hos oss. När de kom i onsdags kväll och började plocka upp all mat de hade med sig så trodde jag nog att de skulle stanna längre, men fast det var en massa så gick nästan allt åt. Men vi har inte bara ätit utan även njutit av det fina vädret. I torsdags tog vi det mest lugnt, vi fick då även besök av Fredrik, Lotta och barnen, något som uppskattades av Johanna som fick en kompis att leka i poolen med. Även hundarna gillade skarpt detta besök, det var ju barn som gillar hundar. På kvällen grillade vi fläskfilespett, mums

På fredagen åkte vi först till ett ställe så att Thomas och Johanna fick åka gocart, Malin åkte andra småbilar och var nöjd med detta. Efter detta så åkte vi upp till Böda för att äta glass och ev. spela golf, men det var så packat med folk att vi bara gick runt lite och sedan åkte vi hem och åt. Thomas och Johanna åkte själva in till Löttorp och spelade golf medans vi andra tog det lugnt på tomten. På kvällen grillade vi åter igen och denna dag blev det fläskarre.

Idag lördag åkte vi upp till Byxelkrok och gick på marknad. Jag köpte lite tröjor och lite annat, även Thomas och Pia handlade lite. Sedan åkte vi hem och fikade, Thomas hade köpt munkar för Pia ville så gärna ha dessa, han själv har varit jätteduktig och inte ätit något fikabröd och även bara druckit vatten. Sedan gjorde Pia och jag middagen som de skulle äta med oss innan de åkte hem. Det blev jättegod kycklingfile med honung och grovsalt. Johanna badade i poolen nästan tills de skulle åka och ville nog gärna ta dig ett dopp till, men tyvärr hade då klockan hunnit pasera 17-strecket.

Det blev så tyst och stilla när alla åkte hem, jag tycker att det är mysigt att höra barnen hojta och leka och även när de är ledsna så är det ett trevligt läte.  Gjorde varsin gingrogg till Lasse och mig för att vi skulle sitta ute i tystheten, men då fick grannarna besök av barn så nu är det full rulle igen med skrik och skratt.

Skulle vara så roligt om det kom flera av våra barn hit i sommar, men det verkar som om alla är upptagna med annat och det är ju något man som mamma/pappa får acceptera.

I morgon ska vi till Borgholm och träffa Fredrik och Lotta, vi ska då gå på Harrys och spela bowling och säkert ta oss en bit mat./IA

Av Inger Hornesjö - 21 juli 2008 07:09

Ibland kan man ha tur, detta har jag kännt flera dagar nu.

Det började med att jag fick fyra trisslotter på posten från ett företag. Det var vinst på två av dem 50 kr x 2. I fredags så ringde jag in till Kalmar radio för att försöka gissa på ett ljud som tydligen var mycket svårt denna gång. Det hade gissats vilt hela veckan men ingen hade rätt, jag sa redan på onsdagen vad jag trodde det var, men Lasse trodde inte alls på detta och det fick mig att avstå från att ringa. Tävlingen pågår till ca 10.00 varje dag och i fredags var sista dagen för att försöka för denna vecka, strax före nyheterna klockan halv 10 ringde jag in, upptaget naturligtvis, jag ringde och ringde och det tutade mest upptaget, till slut kom jag fram och fick sitta och vänta, men så helt plötsligt så får jag en upptaget ton i örat och jag lägger på. Tänker då inte bry mig om detta mer, mer ger mig en chans till och ringer och kommer fram. Får tala med den gulliga programledaren Linda och jag säger mitt förslag som var ett punkterande fordon. Hon tar mitt namn och telefonummer och säger att de kanske ringer upp igen. Det gör de och tänk att jag hade helt rätt, så nu kommer det ett litet pris på posten någon dag. I lördags var vi på hundutställning och det gick bra för alla våra hundar som var med, lilla Olga blev dagens bästa Cocker "BIR" och hennes pappa Opus blev BIM. Sedan blev Olga 2:a i gruppen. Så fast regnet öste ner och blixtarna korsades på himlen så kände jag mig jättenöjd och glad när vi kom hem efter nästen 12 timmar.

I går skulle vi ställa in Trinetten i lillstugan, Lasse slet och jobbade med att få upp denna på en ställning för att över huvud taget få den ut ur huset den stod i. Jag skulle hjälpa till med att kolla att den inte gled av ställningen. När vi svettande håller på med detta så dyker det upp en blå volvo på vår parkering. Gissa om jag blev glad när jag såg att det var Tony och Sussie som kom förbi. Tony kom som den räddande ängeln och eftersom vi vet att han aldrig är sen att hjälpa till så bad vi honom hjälpa oss med Trinetten. Nu var den strax på plats och vi var jätteglada.

Jag bjöd på kaffe och nybakade bullar och Tony/Sussie fick vår gasoltub som är till husvagnen. Tony blev så glad för denna, han hade alltid velat ha just denna modell, men den är rätt dyr och han har aldrig lyckats få en när han har bytt husvagn. Så det blev dubbel glädje av detta besök.

På kvällen var vi upp till Elisabeth och Royne och tog ett glas rött och pratade lite om hundutställningen.

Fast det var jag som hade namnsdag så bjöd jag Lasse på en extra god middag denna dag bestående av fetaostfyllda kycklingfiléer som var lindade med bacon och sedan fick dessa puttra i en fin cocosmjölk, detta är verkligen smaskens.

Dagen kändes slut när klockan var 22.00 och vi gick och la oss i sängen för att titta på en film "Hajen", men efter ca 40 minuter så stängde vi av TV:n för att sova.

Idag är en ny dag och solen skiner från en nästan klarblå himmel, detta är inget man är bortskämd med denna sommar så det gäller att ta vara på de solstrålar som kan ge oss lite sommarfärg.

Av Inger Hornesjö - 16 juli 2008 07:01

Ja, ingen semester här inte. Fullt ös hela dagarna. Staketet tog ju sin tid och sedan skulle vi slappa hade vi bestämt, men vad gör jag då, ha ha, går och köper en ny säng till lillstugan

Känner att den stora bäddsoffan har tagit lite väl mycket plats i detta lilla rum och ville nu göra om så att det blev lite mer lättanvänt. Gjorde en ritning, mätte in på mm var allt skulle stå och hur de skulle göras. Alla vet ju att på bild ser allt stort och bra ut men verkligheten är inte alltid densamma. Duxsängen vägde bly, fattar inte att en säng kan vara så tung. Först skulle ju allt ut ur denna lilla 15 kvm stuga. Bäddsoffan ut genom ett dörrhål som inte var lika bred som soffan, men med möda och besvär så fick vi i alla fall ut denna. Sedan skulle våningssängen som stod i förrummet ställs in i detta lilla rum, ja, att vända en säng på nästan 2 meter i ett rum som är 2,50 x 1,40 är inte lätt, men vi fixade även detta. Nu skulle de in i "stora" rummet.  Oj oj oj vad vi slet. Nu var denna på plats och den tunga Duxsängen skulle in precis mellan sidan på våningssängen och väggen. Lasse hade redan byggt upp ett fäste på väggen där sängen skulle stå på. Ja, jag sa ju att jag hade mätt och detta var sannerliggen på mm. Lasse fick lägga sig under den trånga våningssängen och lyfta sägen med garagedomkraften, nu var det ju inte bara tyngden som gjorde detta så svårt utan även det trånga utrymmet. Men på plats kom den, Lasse med värkande rygg och jag med värkande ben och en halvt krossad stortå som tyvärr kom under sängen när den skulle in.

Medans Lasse höll på att fixa ben till sängen så passade jag på att börja dra ner tapeter i det lilla förrummet. Igår målade Lasse detta i en Latté färg och nu ska vi måla taket i en lite rolig färg som passar till väggfärgen.

När allt detta är klart så är nästa projekt att flytta vår trinett som står i ett annat litet hus till detta rum. Den är tung och det blir ett nytt konkande. Sedan ska lite hyllor upp på väggen så att det finns plats för Micron och lite förråd till köksattrialjer. Sedan  ska det upp lite kakel på väggarna för att göra detta lilla kök så mysigt som möjligt

När detta är klart ska vi ge oss på det lilla pentryt som redan finns i detta lilla hus. Kylen ska ut och sedan ställas i hundhuset. Alla skåp som finns uppsatta på väggen ska bort. Rummet ska sedan målas. Detta ska nu bli toarummet. Jag köpte en ny fin Toalett i Stocholm som vi tog med oss, denna ska nu in i detta rum, meningen var att den skulle stå på utedasset, men jag tycker att detta är lite lyx att ha en Separett där ute.

Allt detta kommer nu inte att hinna bli klart innan nästa vecka då ev. Pia och hennes familj kommer, men sova kan de i alla fall göra som vanligt i detta hus.

Idag är även dags att börja tvätta hundar inför kommande utställning på lördag. Har inte fått något PM ännu och det känns lite jobbigt, har ringt och de säger att detta är skickat, men den jag talade med hade ingen koll på vilka hundar som var med bara att det var 9 cockerspaniel och därav 4 valpar, hoppas nu bara att vi är med vi ska ju ha fem med oss och vi har ingen valp. Har fått bekräftelse på min anmälan via internet, har även kvitto på att allt är betalt, så vara med det ska jag.

Nu är klockan snart halv åtta och jag ska ta cykeln och cykla till postlådan och hämta tidningen, sedan blir det kaffe, cornflakes, mjölk och juice innan dagens arbete börjar. /IA

Av Inger Hornesjö - 11 juli 2008 07:32

I går var det en helt underbar dag, solen flödade och det var helt vindstilla. Jobbad som vanligt med staketet, har nu hittat ett par ställen som Opus tar sig ut på så det var att börja sätta bräder nertill. Tog allt vi hade hemma och jobbade på. När detta var slut så åkte vi in till Löttorps Brädgård för att inhandla flera brädor, men dessa var slut. Kommer hem mer efter helgen, ha, ha, ja det är inte bara maten man får planera utan även byggandet.

Gick till pizzerian och åt lunch, jag tog en kebabtallrik och Lasse en Snitsel, det blev en massa mat kvar som jag stoppade ner i hundbajspåsar och tog med mig hem till glada hundar.

Efter denna tunga lunch så kändes det inte för en kraftig middag. Vid 20-tiden så gräddade jag lite våfflor till oss och så tog vi ett glas vitt vin till dessa.

Idag måste vi ta oss i kragen och börja reda ut hundarnas pälsar, de ska på utställning nästa helg och det finns så mycket små kardborrar i pälsen så det blir nog att jag kommer att få´klippa dem mycket kort inför denna utställning.

Av Inger Hornesjö - 9 juli 2008 08:28

Det var detta jag vaknade till vid 5-snåret i morse. Snarkningarna var mycket nära mitt öra och jag kände även att det var något som tryckte ut mig mot kanten av sängen.

Ha ha, jag är ju allergisk mot hundar ( jag detta är bevisat med pricktest), men jag äter allergimedecin året om eftersom jag även är lukt och matallergiker.

Tillbaka till femsnåret. Vaknar av att det snarkas högt i sängen, känner även att jag har lite svårt att andas och tänker "vilken av hundarna har lyckats ta sig in i sovrummet". Vänder mig sakta om och upptäcker att det är Lycka som ligger utsträckt bredvid mig och har även huvudet på min kudde. Sätter mig upp och ser 

Sallys vid husses kudde, mellan dessa två ligger  Nellie, alla sover hårt och bryr sig inte ett dugg om att jag har vaknat och börjat försöka rätta till mig. Olga ligger brevid min sängsida, men har alltså hållit sig på golvet. Ja att ligga två vuxna och tre hundar (fast det bara är cocker) i en 140 cm säng blir både svettigt och trångt. Jag smyger upp på toa men tänker lägga mig en timme till, men när jag kommer tillbaka så har även Olga intagit min sida och jag känner inte för att börja bråka med dem utan bestämmer mig för att istället för att gå och lägga mig igen så sätter jag mig framför datorn och sorterar en massa kort.

Men ikväll när jag går till sängs så lovar jag att stänga dörren, hur mysigt det än är med våra älsklingar i sängen.

Av Inger Hornesjö - 6 juli 2008 08:46

Det har regnat hela natten. Vi satt ute och åt igår kväll i strålande sol och undrade om vädergubbarna skulle få rätt. Jo då, klockan 23.10 kom regnet med bravur. Denna gång har de lovat att vi ska få behålla detta fram till torsdag, ha, ha, kanske inte riktigt vad jag vill men jag gläds åt naturen som blir grön och vacker. Taket läckte inte heller så detta var ju skönt.

I dag blir det en sväng ner till Färjestaden, jag har satt solcellslampor på tre av staketstolparna och det så så fint ut i går kväll när det var alldeles svart här nere i skogen och man bara såg skenet från stolparna. så nu vill jag ha 9 lampor till och såg att dessa ska finnas på ÖB. Passar då på att även åka fram till köpcentrumet och tittar om det kanske kan finns något billigt kött.

Det passar ju bra att göra denna nöjestripp en sådan här lite regning dag. Men idag ska även staketet bli färdigt, detta har jag lovat mig och jag hoppas att det blir av.

Tyvärr så är det något stopp i röret som separerar urin från vår toa och detta är något som Lasse också måste ta sig ann denna dag.

Just nu 'är det uppehåll och man ser att det ångar lite från marken, så kanske blir det även denna dag lite sol och värme./IA


Ovido - Quiz & Flashcards