Alla inlägg under december 2009

Av Inger Hornesjö - 25 december 2009 08:25

Så är även denna julafton över. Vi samlades hela släkten hemma hos Pa och Thomas klockan 15.00 Vi åt en massa julmat och pratade och hade trevligt, barnen lekte bra tillsammans och i detta stora hus finns det plats för dem att röra sig och det känns extra bra en sådan här dag.

När middagen och fikat var över så stod helt plötsligt tomten i trappan.      Barnen ropade att han skulle komma upp. Det var en snäll tomte och han såg ut precis som barnen ville, lite tjock och stor.   Tomten hade varit runt i många hus den här dagen och var både trött och hungrig när han kom. Men inte ville barnen att han skulle äta nu, de ville ju ha sina julklappar. Martin blev så glad när han fick se tomten att han sprang och hämtade en liten tomte som satt i granen och det visade han sedan för den riktiga tomten och säger "här tomten är du när du var liten". Helt underbar kände jag som mormor. Både Malin och Johanna tittar undrande på vad som händer.

   Nu var det Lilian och Julina som var fram till tomten och fick sina julklappar. Lilian som bara är dryga året tyckte nog att det var lite läskigt, men någo direkt rädsla visade hon inte utan tog snällt emot sina paket.    När det blev Hannas tur att gå fram och hämta sina julklappar så uppstod en liten fundering, man ser nästan på henne att hon tänker "undrar om jag känner tomten".   Julina fick en massa julklappar men den här mössan, halsduken och vantarna blev hon speciellt förtjust i, hon satt på sig detta direkt och sedan fick det sitta på ända tills de kom hem på kvällen.

 

Julafton var över och alla återvände till sitt denna kväll. Lasse och jag satt oss framför TV:n och tog varsitt glas vin och bara kopplade av.   

Av Inger Hornesjö - 14 december 2009 13:39

I går var vi på Mässan och ställde ut två av våra hundar. Bara anmälningsavgifterna är rätt dyra och sedan ska man äta och dricka något om man inte har orkat ta det med sig hemmifrån. Tid tar det innan och även efter, packa upp och packa in, släpa och dra på burar, trimbord, väskor mm och så hundarn som man ska hålla koll på.

Ja ja, det är ju en sak man själv väljer och gillar man att hålla på med hundar så är ju även detta en del av det hela.

Igår när vi skulle packa ihop allt för hemfärd från Mässan så la jag min jacka på en bänk och satt även fast Olga i denna för att kunna hjälpa Lasse med olika saker. Vet egentligen inte vad som hände men helt plötsligt så ramlar bänken, men inga fara skedd (trodde jag). När jag sedan skulle kolla min telefon så var det bara vackra stjärnar över hela displayen. Den hade alltså inte klarat av stöten när bänken ramlade.

Idag åkte jag till affären där jag köpte den i april. Det första han frågar var om jag hade en försäkring, nej just denna gång hade jag inte tagit någon, dumt sa expediten för då hade jag fått en ny helt utan kostnad. Men nu visade de sig också att det skulle bli en rätt dyr reperation och detta känner jag att jag inte vill kosta på mig. Kommer nog inte heller att köpa någon ny med pekdisplay, de är mycket mer ömtåliga än de med vanlig display  och  jag vill ha min mobil i fickan.

Får väl sluta att vara så fixerad av att alltid ha det nyaste.

Ovido - Quiz & Flashcards