Alla inlägg under mars 2008

Av Inger Hornesjö - 31 mars 2008 08:55

Igår var Lasse, jag och fyra av våra hundar iväg till Drottningholm för att träffa ytterligare en massa cockerägare. Solen sken med varma strålar och vi hade en helt underbar dag. När vi kom hem var vi så smutsiga, alla hundar som hade sprungit i leran och sedan av lycka hoppat upp på oss gjorde att våra kläder var helt nerlera-de, men vad gör det, allt går ju att tvätta. Det var 15 cocker som vi tillsammans gjorde en fin vandring med. Bara att få sitta i en skogsbacke med kaffe och äggmackor gör att man känner våren och sommaren nalkas. Vi åkte sedan till Maxi och handlade en bit svensk entrecoat som vi premiärgrillade, medans grillen värmdes så satt vi på vår altan och tog en drink. Vi åt inne, detta kändes bättre än att sitta ute med ytterkläder på sig. Sedan blev det TV och Wallander filmen. Sov sedan gott hela natten och idag är en nya dag med nya aktiviteter.

Den som är intresserad av bilder och lite mer från cockerpromenaden kan titta in på min hemsida under nyheter www.hornlakes.se


Av Inger Hornesjö - 29 mars 2008 07:36

Vaknade vid 06-00 tiden som vanligt denna morgon, låg kvar i sängen och drog mig till 06.20 för att då göra min toalett. Tänkte sedan krypa tillbaka i sängen men satt mig i stället framför datorn och tittade igenom mail och andra hemsidor. Vet inte när Lasse gick upp, men sängen var redan tom när jag vaknade och han ligger troligen nere i vardagsrummet och sover, för jag hör inget slammer att köksattiraljer, så det är tydligen ingen frukost på gång ännu.

Det är alldeles tyst i hela huset, inte ens ett litet gny av hundar hörs, så det verkar som om alla är trötta denna lördagsmorgon. Själv har jag haft jättesvårt att sova hela natten. Bäddade rent i sängarna i går och troligen fick jag fel kudde och eftersom Lasse redan sov när jag gick och la mig ville jag inte väcka honom för att byta kudde. Tänk vad van man är med sin egen. 

Idag är agendan fullbokad. Först blir det allt det vanliga på hemmafronten, hudpromenaden, hinna jobba lite lydnad med hundarna, handla och spela på hästar. Klockan 13.00 har Cockerklubben Årsmöte i Södertälje, det är mycket denna dag som kommer att hända, viktigt på detta möte är röstning av Optigen och Hd-röntgen. Vi kommer bra att stanna under själva mötet, för efter detta blir det middag och cocker show, visst skulle det vara kul att få vara med och se detta och även äta en god middag, men har man som vi så många hundar hemma så får man prioritera. Sedan blir väl lördagskvällen som vanligt, vi äter lite gott framför TV:n och troligen spelar vi Bingolotto. Hoppas sedan på en god natts sömn för i morgon ska det bli cockerpromenad på Drottningholm. Håll tummarna för att solen lyser denna söndag.

Av Inger Hornesjö - 25 mars 2008 07:41

Ja detta har varit frågan hela denna påskhelg. Så även idag, utanför mitt fönster faller snön i stora flingor och man känner en viss julstämning.

En av våra trogna besökare "skatan" har jobbat hela morgonen med sitt nu snöfyllda bo, men verkar inte vilja ge upp i alla fall.

Vår påskhelg avslutades med att våra barn med sina familjer var hos oss och åt lammstek och hemgjord jordgubbstårta.

Men nu vill jag ha vår, vill börja odla lite grönsaker, göra fint i mina rabatter och kunna sitta i en solstol med en kopp kaffe och bara njuta. "Ur led är tiden"

Av Inger Hornesjö - 22 mars 2008 06:25



 

Vi startade från Hallunda klockan 12.30, nästan stillastående trafik fram till Södertälje, bara resan mellan Hallunda och Salem tog 22 minuter. Efter Södertälje löstes trafiken upp men då kom ovädret istället, det blev grått, grått och åter grått med ihållande snö som blåste mot vindrutan, så det var bra att ta det lugnt. Det tog dryga 1,5 timme att komma fram. Väl där var det att få komma in i ett varmt och skönt hus som doftade mat. Gissa om man blev hungrig. Vilken mat vi fick. Först lite smått på tallriken som ägg, sill, ost avoccado mm. Sedan kom huvudrätten, en helt otroligt god Lammstek som låg på salladsbädd med mycket goda primörer och även Halomiost, mums, till detta fick vi en hemgjord potatissallad med crème fresh och annat gott i och sedan kaffe på detta. Vi satt oss i storstugan och spelade ett frågespel som handlade om mest geografi, visst inte själv att jag var så pass duktig. vi spelade i lag och jag och Lasse vann båda gångerna. Vi åkte från Flen strax före fem och då var det sol och lugnt ute och resan hem kändes mycket kortare än på ditvägen. Jag hann till och med få se hälften av min kära Glamor. Vi var nu mätta och belåtna och det kändes inte att vi behövde någon mat. Men att få ha något till TV-n är ju alltid gott, så jag skar bara upp lite fetaost och oliver till ett glas rött vin.Tittade sedan på Så ska det låta, som var toppen igår och sedan såg vi en svensk thriller som var lite seg men ändå rätt bra och det måste den ha varit för jag höll mig vaken hela kvällen. Lasse däremot snarkade i soffan bredvid mig. Jag väckte honom då och då för att han skulle få lite sammanhang av filmen och ibland behövde jag lite stöd när jag tyckte att den blev lite väl otäck. Gick till sängs vid 23.30 och somnade nästan genast.


Av Inger Hornesjö - 21 mars 2008 07:04

Idag är det långfredagen och vi ska till Flen. Varje morgon när jag sitter vid matbordet och äter frukost så kan jag inte låta bli att beundra de två skator som håller på att bygga sitt bo precis utanför vår köksfönster i ett träd. Tyvärr hann skatorna flyga innan jag fick fram kameran men så här ser i alla fall boet ut

Dessa två jobbar febrilt med att bygga, jag vet inte hur många gånger de tappade sina kvistar när de skulle komma in i sitt bo och fick återvända till marken igen för att hämta dem.

Idag fanns det även några trastar som satt och tittade på skatorna när de jobbade.

Av Inger Hornesjö - 18 mars 2008 15:09

Så är vi igång med ny vecka igen. Igår var det bowlingdags. Jag har fortfarande lite svårt med mitt nya klot, vet inte riktigt hur jag ska rikta det för att få en strike, visst har jag fått några ´men inte alls som förut med lånekloten. Lasse däremot har blivit jättebra. Men det tar sig som mordbrännan sa, även för mig.

I går hadej ag även styrelsemöte här hemma och den sista gick inte förren vid 22.30-tiden, men det är alltid kul att sitta och snacka lite.

I morse när jag gick upp så var marken täckt med snö igen och sedan har det småsnöat hela dagen. Nu vill jag ha vår på riktigt och inget snö, men även det kommer väl, för det gör den ju varje år.

Har haft besök av mamma/pappa och min moster och morbror idag. Det var skoj att de kom hit. Morbror är ju 90 år fyllda men pigg och glad.


Av Inger Hornesjö - 9 mars 2008 07:06

I går var det en helt otrolig dag för oss i utställningsringen. Vi var till Cockerutställningen i Barva och hade då med oss Opus, Nemo, Nellie och Olga. Det hade varit en tuff vecka att få alla dessa hundar riktigt snygga inför denna dag. Vi var så trötta efter bad, föning och trimmning så jag bestämde mig för att satsa en del pengar på en ordentlig golvför. Denna beställdes med kommer inte hem förren i morgon, men vi har ju flera stora utställningar framför oss, så den kommer säkerligen att komma till nytta.

Så tillbaka till utställningen. För Olga blev det storslam denna dag. Hon blev bästa valp och slutade sedan som Bis 2-a. Opus blev Reserv, Nemo 4:a och Nellie Reserv. Alla våra hundar gick i olika klasser så att bara få bli placerade bland dessa enort fina hundar var en glädje..

Se gärna mer på Lyckas blogg där allt står om vår lilla prinsessa Olga

Av Inger Hornesjö - 6 mars 2008 07:28

Idag vaknade vi mycket tidigt. Hundarna var igång långt före 05.00, det räcker ju med att en inte vill sova så har den väckt alla andra också. Så klockan 06.00 var vi alla i köket för att påbörja frukosten. Kommer lite bilder på detta. Men innan måste jag berätta att idag ska jag och Lasse åka och hämta våra bowlingklot och nya skor. Vi har beställt helt egna och det ska bli så kul att få börja använda dessa på måndag. Men det blir nog att Lasse och jag även denna dag går i par, behöver säkert lite inskolning med det nya klotet.

Ovido - Quiz & Flashcards