Alla inlägg under april 2008

Av Inger Hornesjö - 21 april 2008 08:15

Igår var det kalas för Lasse. Alla våra barn och barnbarn, samt mamma och pappa var här.

Jag bjöd på Sallader, pastrami, rostbiff mm. Hade även gjort två riktiga sommartårtor som uppskattades även av barnen som normalt inte gillar tårta så mycket. Det blev en lyckad dag med många skratt. Lite bildspel på barnbarnen kan skådas på denna länk http://picasaweb.google.se/lyckas04/LekITradgarden.

Det blev många hurrarop denna dag, mamma och pappa firade sin 62:a bröllopsdag. Nasek fyllde 36 år och även Per och Nasek blev hurrade för sin bröllopsdag som hade infunnit sig på onsdagen. Så var det naturligvis Lasse som blev ordentligt uppvaktad av alla.

Det blev en lång dag för oss, vi steg upp klockan 06.00 och då ställde jag mig vid spisen och gjorde det mesta i matväg inför kvällen. Sedan var det en tur i skogen för att sätta upp lappar till tipspromenaden inför min hundträff mellan 11-14.

Försökte sitta och titta på TV på kvällen men det gick inte, satt mig framför datorn istället och tog fram alla korten från dagen. Gick och la mig strax före halv ett men somnade inte förren efter halv tre och sedan var det att stiga upp igen klockan 06.00 i dag på morgonen, inte för att jag hade behövt men även denna dag är det full fart hela dagen och ikväll ska jag har styrelsemöte här hemma.

Ja, ja, så är det att vara pensionär.

Av Inger Hornesjö - 18 april 2008 08:39


 

Så har då dagen kommit för Lasse att bli folkpensionär. Han hade ju 

förmånen att  få gå i avtalspension redan för fem år sedan så han har ju vant sig vid att vara hemma och detta blir inget nytt för honom. Jag har skojat med honom och sagt att han ska gå med i PRO eftersom jag tycker att de hittar på en massa roliga saker för sina medlemmar, men där säger Lasse "nej".

Vi har ju ett gemensamt intresse och det är våra hundar och detta tar både tid och energi så just nu behövs inte så mycket mer.

På söndag ska vi fira Lasse i alla fall, idag finns det ingen tid och i morgon är vi fullt upptagna med att åka till Västerås på hundutställning. Förmiddagen på söndag är även den uppbokad för hundaktiviter. Sedan klockan 17.00 är alla välkomna som vill hylla Lasse denna dag.

Av Inger Hornesjö - 13 april 2008 20:36

Vi klagar på väder. Vi klagar på matpriser. Vi klagar på allt. Men vad gör vi när dessa sjuka människor går runt och mördar små värnlösa  barn. Ingenting, vi sitter här och känner oss ledsna, tänker på flickans stackars anhöriga. Men vi gör inget och kan inget göra.

Försvaren säger " men allt är för svagt", sjukvården säger "han är ju sjuk" inte kan man dömma en som inte är frisk, för naturligtvis vet han inte med sig att han gjort något fel.

Tårarna rinner nedför mina kinder. Jag klarar inte av detta. Denna lilla oskyldiga flicka som säkert kände sig stolt att för första gången få cykla hem från sin träning alldeles själv, men varför fick hon inte uppleva glädjen av att komma hem och känna sig stolt, nej just för att det får gå sjuka människor runt i detta land.

Inte för att jag är för dödstraff, men just idag känner jag "vad har dessa människor för rätt att leva".

Visst, jag har inte rätt att dömma, men tårarna som rinner ner från mina kinder bränner sig fast och jag vet i alla fall vad jag känner och tänker.

I går var det ditt barn, imorgon kanske det är mitt och vem vet vad den snälla grannen tänker och känner när han/hon bjuder in just ditt barn till sitt hem. Hur ska vi våga lita på de vi möter.´  Ska vi lära våra barn att inte lite på någon? Idag har jag inget svar, känner bara mig ledsen.

Av Inger Hornesjö - 12 april 2008 08:30

Idag är det grått igen. Man börjar tröttna på detta varannan-dagsväder. Hörde även på radio att det skulle bli snö till kvällen. Stackars växter och djur, det måste bli kaos för dessa. Till och med min novemberkaktus har fått fnatt, i morse så slog det ut en stor fin blomma på denna, var tvungen att fota den.


Men sedan säger de på radio att till nästa vecka ska det nästan bli sommartemperatur. Det får vi hoppas på för igår tog jag bort vintertäcket på min lilla trädgårdspool och jag hade tänkt be Lasse att ta ut sandfiltret och fylla upp den idag, men vi kanske väntar med detta tills vi vet om det kommer snö eller inte.

Ska ner till min lydnadsplan och jobba lite med Olga, när vi är där så blir det mest att jobba med ställandet eftersom jag vill att hon ska kunna stå snyggt på utställningar, min kropp klarar ju inte av att jag sitter på huk, så det blir snyggare att hon ställer sig själv och då gör hon det även snyggast.

Platsliggningen jobbar vi också med, detta moment stör ju inte "utställningens ställandet".

Nellie löper just nu och Olga är jättesvullen så det kommer nog när som helst, känns lite jobbigt eftersom vi ska till Västerås nästa helg och då ha med oss Olga och Nemo, inte snällt mot Nemo att behöva sitta i bilen tillsammans med en löptik, men vad gör man, har ingen lust att ställa in denna utställning nu när vi är på gång med att få denna lilltjej att bli bättre och bättre,

Av Inger Hornesjö - 9 april 2008 19:38

Ja visst var det aprilväder i morse när man vaknade, gatorna var beklädda i vit snö. Kände att det var inget att sura över, snön låg redan där och inte mycket jag kunde göra åt detta.

Efter att ha ätit, suttit vid datorn ett litet tag så satte jag mig vid sy maskinen och började tillverka nya hund-halsband. Som vanligt blev det att tänka noga ut hur just dessa skulle se ut, vill ju ha en egen design på de jag gör. Vid 12-tiden så ville Lasse att vi skulle till centrum och spela på hästar, efter detta åkte vi till Rusta för att inhandla rengöringsmedel. Lasse var jätte sugen på kaffe och kladdkaka på Ikea, jag tycker ju att detta är lite fett, men visst kändes det i tarmen när han talade om detta. Sagt och gjort, Ikea nästa, köpte lite tyg för att sy ett trimförkläde att skänka som pris vid vår aktivitetsdag. Sedan blev det restaurangen och den efterlängtade kladdkakan. Okej, tog en sked och sa för mig själv, mums, tog en sked till och även denna smakade bra, men så kom jag till den tredje skeden och kände då det där lite äckligt feta, men ändå gott. Men nu gick det inte längre, flyttade min tallrik till Lasses sida och vips var den biten borta. Gick sedan och mådde lite småilla ett par timmar efter, om det var kakan i sig själv eller mitt dåliga samvete för att jag hade ätit något så fett och kladdigt, ja. det vet jag inte, det får vara som det är.

Hem igen och jag satte mig vid symaskinen igen. Nu har jag även sett mig älskade Glamor, ätit mat och druckit lite rödvin, läste igår att det är bra för minnet, tyvärr sas det väl inte hur mycket eller lite man skulle dricka för att det skulle vara hälsosamt, men skit samma, gott är det i alla fall.

Av Inger Hornesjö - 7 april 2008 22:21

Först och främst har även jag gjort hundtestet och jag blev en Bullmatiff.

Så här är den och jag ska då vara lika dan Bullmastiff Bullmastiffen är en muskulös och kraftig hund, stark utan att verka klumpig. Den skäller sällan och har inte så starka jaktinstinkter. Bullmastiffen kanske ser lite ruff ut, men det är inte en hund som är trolig att bita människor. Tvärtom så är bullmastiffen en fantastisk sällskapshund. Bullmastiffen har aldrig blivit använd i flock utan har alltid arbetat ensam. Detta gör att den har utvecklat en hög grad av självständighet. Denna självständighet gör att bullmastiffen har en stark självtillit och är väldigt trygg i sig själv. Bullmastiffen har ett mycket kärleksfullt lynne samtidigt som den är psykisk stark. I en familjesituation anpassar den sig lätt till familjens rytm. Den är inte så beroende av fasta rutiner. Bullmastiffen är glad och utåtvänd mot vuxna och barn och är en lugn och behärskad familjemedlem. Sedan har vi varit och spelat bowling och idag gick det helt okej även för mig. Det är lite svårt att komma igång med det nya klotet men efter en tre kast/rullningar så är jag igång.Men Lasse vann även denna dag.

Lasse gjorde också testet och han blev en Engelsk Bulldogg, se så söt han är.

Av Inger Hornesjö - 7 april 2008 08:03

Så har då denna helg förflutit. Har mått lite halvrisigt hela helgen, huvudvärk, trött och känt mig rätt håglös. Fredagen gick i sakta mak, var till Ikea och köpte en TV-bänk, annars gjorde jag inte mer än vad som behövdes, men solen sken och jag passade på att slappa i solstolen och det gav lite resultat i ansiktet. Även lördagen var seg, vi handlade och jag gjorde inte så mycket mer denna dag heller. Även igår (söndag) vaknade jag med huvudvärk, tog en tablett eftersom jag visste att vi skulle iväg till Pia och Thomas. De hade bett oss köpa en gungställning eftersom de själva inte hade fått tag på någon och lilltjejen Malin har börjat rymma från tomten, så de kände att de behövde lite roliga saker som ska hålla henne kvar. Jag hjälpte Pia att få fast ett stängsel runt tomten, det hade de från början satt upp för att inte hundarna skulle gå ut, men nu är det mest för Malins skull. Vi blev bjudna på lunch, jättegod pastasallad och kaffe med glasstårta. Huvudvärken höll sig borta och det var skönt. På kvällen kände jag inte ett dugg för att laga mat utan det fick bli pizza.

Idag känner jag mig fortfarande inte helt okej, det känns i huvudet och jag är täppt i näsan. Nyser hela tiden. Troligen är det min gräsallergi som har börjat och det brukar yttra sig på detta vis. Men vad gör man när man dagligen året runt äter allergitabletter för att kunna leva tillsammans med sina djur och kunna äta åtminstone en del av födan som jag egentligen är allergisk mot.

Ska i alla fall iväg till Heron och spela bowling.


Av Inger Hornesjö - 1 april 2008 16:44

din dumma sill. Visst var det kul när man kom på något bra skämt just denna dag. Själv glömmer jag varje år att hitta på något nu för tiden och ändå blir jag lurad själv varje år av min kära make Lasse.

I morse när jag som vanligt satte mig vid fikabordet med DN framför mig så tyckte jag att får de verkligen skärpa sig, inte en enda nyhet, bara massa annonser om söder i A-delen. Jag bläddrade, undrade och mitt ansiktsuttryck ändrade säkert sig massor av gånger, men det tog ett tag innan jag sa något, men när jag öppnar munnen för att säga vad konstig tidningen är idag så får Lasse ett hysteriskt skratt och säger men det är ju 1:a april idag. Naturligtvis var det han som hade mixat med tidningen innan jag kom ner.

Något jag sedan läste var om att man skulle glasa in Hammarbybacken för en massa miljarder kronor, undrar naturligtvis om detta är ett skämt.

Idag har det varit ett helt otroligt väder och jag har befunnit mig utomhus hela dag, skulle behöva lite färg på kinderna för att må riktigt bra.

Ovido - Quiz & Flashcards