Alla inlägg under augusti 2007

Av Inger Hornesjö - 24 augusti 2007 18:17

I går pratade jag med Pia och berättade att jag ville köpa nya svarta skinnsoffor till vår storstuga här på Öland, då säger hon "det finns en tvåsittsig + en tresittsig för 3500 kr, normalpris 6950 kronor på ÖB. Toppen tyckte jag och bestämde mig för att åka dit idag på morgonen. De öppnar 10.00 så vi åkte strax före 9.00 för att vara där precis när de öppnar. Det var massor av folk på parkeringen, flera med släp. Så fort de öppnar springer jag in  och får tag i en försäljare och frågar var sofforna finns. Han berättar då att de bara fått  5 stycken och en är redan såld. Jag säger att jag vill ha en och han går ut på lagret och börjar packa, jag betalar och sedan åker vi runt till utlämningen. När vi fått vår så kommer det ytterliggare bilar, han ropar till mig, nu säljer jag två till. Innan vi åkte därifrån var alla sålda. Vilken tur vi hade som inte stannade hemma och ringde för att fråga om de fanns.


En svettig dag med massor att göra/Ia


Av Inger Hornesjö - 20 augusti 2007 20:02

Vaknade 05.30, solen sken, bestämde mig för att försöka sova till 07.00 men när klockan var 06,35 hörde jag hundarna och gick upp.

Satte på datorn som vanlig och kollade mail mm. passade även på att göra lite uppdateringar på   mina hemsidor.

Cyklade till postlådan och hämtade tidningen medans Lasse lagade frukost. Åt och läste tidningen, satt sedan igång med trimning av Opus och Sally som har mes hår, gäller ju att börja i tid nu inför den stora utställningen på Böda den 1:a september.

När hundarna var klara (nästan) så bestämde vi oss för att ta en tur till Färjestaden. Men innan var jag tvungen att hoppa in i duschen efter att ha hela kroppen full med små hundhår efter trimningen.

När vi kom till Färjestaden som ligger ca 6 mil från oss så var vi först inne i en djuraffär och handlade lite, sedan gick vi till systemet och köpte 2 flaskor vitt vin. Gick sedan en runda i centrumet innan vi tog oss en fika och en dyr macka på en uteservering, två rågbullar med skinka och röktmedvurst + två kaffe kostade 101 kronor. Men vi var hungriga och åt upp dessa med andakt.

Sedan gick jag in på Kvantum och handlade till kvällen, kräftstjärtar, grädde och färsk pasta. På hemvägen tog vi en avstickare till ÖB och inhandlade lite onödiga men roliga saker. Sedan blev det även ett stopp i Borgholm för att fylla tanken med bensin.

Öland stinker just nu av gödsel, det är en blandning av häst/kogödsel och grisurin, detta luktar starkt och sätter sig fast i bilen när man kör 136:an fram.

När vi kör förbi Äleklinta är alla söta kameler ute på grönbete, det finns just nu en massa kamelungar (eller vad det heter) som är så söta så man skulle kunna äta upp dem. De är ostyriga i kroppen och pucklarna sitter inte riktig där de ska ännu utan svajar fram och tillbaka.

Klockan är nu 14.50 och solen skiner in i bilen, temperaturen visar på 22 grander och det känns helt underbart.

Stannade på hemvägen för att gå in och lämna en jacka till en tjej som varit hos oss och tittat på våra hundar, hon jobbar på Kupan, kanske var det ödet men jag hittade ett tyg som passade perfekt till att sy öronskydd till mina cocker av, hade glömt dessa hemma. Sedan blev de även en runda inne på Ica, för som vanligt hade man ju glömt vissa saker när jag handlade på Kvantum.

Väl hemma plockade jag fram sysmaskinen och satte mig ute i solskenet och sydde fyra öronskydd, Lasse plockade fram två Cider och några kex som vi åt.

Tiden gick fort, helt plötsigt så var klockan 19.00 och jag kände att tiden var mogen för middag.

Nu har vi ätit gott och druckit ett par glas vin ute på vår veranda. Det är helt underbart att sitta i solnedgången och lugnet på vår uteplats, lyssna på rovfåglarna som tjuter och sjöfåglarna som kvackar. Just nu är det även bockjakt så mitt i tysnaden kan man få höra skott från jägarnas gevär.

Nu är klockan snart halv nio och jag och Lasse tänker sätta oss framför TV:n, om det nu finns någon bild i kväll.


Ia


Av Inger Hornesjö - 16 augusti 2007 19:30

Idag regnade det som bara den när vi vaknade. Lyssnade på väderleksrapporten och fick då höra att det skulle klarna efter hand. Men jag kände inte för att vara hemma utan ville till Kalmar. Efter frukost så gjorde vi de som vi brukar med alla hundar och sedan när klockan var vid 10tiden så åkte vi hemmifrån för att besöka storstan. Började med Rusta där man alltid hittar roliga saker. Efter detta blev det ett kärt besök på Mc onald, något som vi inte har varit på på ca 3 månader. Sedan åkte vi vidare till Ikea, vi lämnade tillbaka en del saker som hade blivit över efter vårt köksprojekt. Gick en runda i varuhuset och kom ut med två fotöljer + fotpallar, lite handdukar mm. Handlade sedan några påsar chips, tycker att just dessa är sååååå goda.

På vägen hem åkte vi in till Ninnis kroppkaksbod och köpte  8 stycken kroppkakor som vi ikväll har avnjutit med grädde, smör och lingonsylt och därtill lättöl.

Klockan är  nu 19.37 och solen är helt underbar på himlen, som ett rött stort klot. Vi hoppas på samma solsken och varma vindar i morgon som vi har haft denna dag.

Av Inger Hornesjö - 15 augusti 2007 18:54

Ja, vad vet vi om dagen som kommer. Man vaknar glad på morgonen, man planerar, man skrattar, ja ibland gråter man. Alla dagar är sig lika, nästan.

Idag är en jobbig dag, man känner inte för att göra något, tankarna rusar i huvudet. Telefon ringde tidigt på förmiddagen, en röst som brukar låta sprudlande, men idag lite mer dov. Det är svårt att ta till sig vad hon säger, hon pratar om ridning, om sjukhus, operation, hjärndöd och till slut ett definitvt slut. Mitt i allt detta står helt plötsligt en av mina valpköpare på tomten, glad och förväntansfull. Jag känner mig virrig, men tar hand om honom. Lasse tar över, jag går in för att brygga kaffe och lägga några bullar i ugnen. Timmarna går, jag känner mig ledsen över vad hon har berättat, vill inte att sådana här saker ska få hända. Senare på dagen ringer Per och berättar vad som har hänt. Detta gäller ingen familjemedlem, men en fin tjej som hade massor att ge. Tyvärr slocknade hennes liv alldeles för tidigt.



Av Inger Hornesjö - 13 augusti 2007 11:40

Ja, nu börjar allt bli som jag länge har velat ha det i mitt kök här på Öland. Vi började med att riva väggar eftersom hela det befintliga köket skulle vändas. Sedan blev det några turer till Ikea i Kalmar där vi köpte vårt nya kök. Ville ha det lite tufft och modernt så jag hade sett ut vad jag ville ha, men som vanligt när man kommer till Ikea så finns ju inte allt, men jag hade bestämt hur det skulle se ut, så jag ville inte göra några ändringar bara för att annat fanns hemma. Tyvärr så drar ju allt ut på tiden när man måste vänta, men det känns idag som denna väntan var värd att vänta på. Nu är det lite lister i taket som ska dit, tyvärr så har vi inte hittat just de jag vill ha ännu. Här kommer lite bilder som visar hur köket såg ut från början och hur det ser ut idag.

Av Inger Hornesjö - 12 augusti 2007 17:58

På morgonen passade Lasse och jag på att elda på tomten eftersom det hade regnat en massa under natten och det var blött i marken. Därefter tog vi valparna med oss på socialträning igen. Först var vi till Valles för att jag skulle köpa ett par nya filer till poolen sedan ville vi ha något i magen och begav oss till Böda Sand. Som vanligt blir det folksamling runt valparna, men vad gör det. Vi fick i alla fall till sist i oss en hamburgare med tilltugg och en glass innan vi begav oss hem igen.

Väl hemma så ville Lasse ta sig en tupplur i hängmattan, jag själv började med poolen.

Kände för ett glas vin så jag gick in och gjorde iordning varsitt till Lasse och mig. När vi sitter och dricker detta så säger Lasse "ser du musen inne hos hundarna", den satt där fast hundarna sprang runt och bara knaprade på hundmat. Sprang in och hämtade kameran och tog en bild.


Sedan när jag ändå hade kameran framme så gick jag upp på alvaret och tog en sensommarbild på alla vackra färger och blommor.


Tog även en bild på den nya lilla barnpoolen  som vi var tvungna att åka och köpa för att rädda vårt vatten från den stora poolen när den helt plötsligt började läcka ca 20 cm från överkanten. Denna lilla pool tar bara 7 kubik så vi fyllde den till brädden och så får det nu vara tills sommaren är slut. Får köpa nytt reningsverk och försöka göra nya hål i poolväggen nästa sommar , känner att orken att hålla på med detta nu inte finns. Så nu står den stora härliga poolen halvtom och bara suger åt sig allt skit som kommer från ovan eftersom inte reningsverket fungerar.

Just nu skiner solen och det hade varit skönt att få slänga sig i den, men jag får ta mig ett dopp i den lilla i stället. Denna pool kommer att vara suverän för våra minsta barnbarn nästa sommar, då kan ju även de få bada.

Av Inger Hornesjö - 12 augusti 2007 07:48

Så har vi då varit ute igen och ätit, denna gång tillsammans med Mona, Johan och Jessica. Mona bjöd oss på en helkväll vid grillen, supergott som vanligt och trävligt. Vi satt på uteserveringen men under tak som tur var, regnet bara vräkte ner, men det var en härlig känsla för mig som gillar detta smattrande på taket. 

Ovido - Quiz & Flashcards