Alla inlägg under september 2007

Av Inger Hornesjö - 28 september 2007 11:07

När klockan var 23.30 var jag tvungen att gå upp ur sängen och ut på toa, mådde illa och magen värkte.

Det blev en ordentlig fart från båda håll. Tog en hink med mig och lade mig i hundrummet, hanarna fick lägga sig i min säng brevid Lasse.

Sedan började en natt som jag inte har varit med om sedan min tidiga ungdom, spydde, spydde och återigen spydde. Samtidigt var var tvungen att ge mig upp flera gånger för att sätta mig på toa.

Detta höll på tills klockan halv 5 i morse och jag var helt slut. Nu är klockan strax efter 11 och jag har i alla fall satt på mig kläderna för att försöka känna mig lite bättre, men illamåendet  finns fortfarande kvar. Lasse är också dålig, men har slupit kräkas, i alla fall idag. Han säger att det känns som om en ångvält har kört över hans kropp.

Tråkigt känns det av flera anledningar, i morgon skulle vi gå en trimkurs och jag hade hoppats få lära mig trimma Opus riktigt snyggt, men idag finns igen ork till att tvätta och tovutreda hundar för att man sedan ska kunna få ut något av kursen. På söndag ska Lasse gå ett spår med Sally, han säger att om han känner sig som idag så kommer inte detta heller att fungera. Men det återstår att se.

I fortsättningen får vi nog säga nej till att vara barnvakt när barnen är sjuka, det verkar ju som om man drar på sig alla deras baciller. Vi skulle även ha varit barnvakt idag så Pia fick köra, men vi var tvungna att säga nej, nu hoppas vi bara att det var någon annan som ställde upp och tog lilla Martin.

Av Inger Hornesjö - 27 september 2007 13:33

Ja men visst, det är ju bara halva dagen som har passerat ännu och vi har varit igång sedan sex i morse.

Började morgonen med fika och lite plock. Lasse skulle vara på Svenska Bil kl. 8.00 och lämna in vår egen igen. Detta börjar bli en visa, undrar när det ska bli helt okej. När han hade åkt så ställde jag mig i duschen, best'ämde mig för att färga håret, var trött på det urblekta som det hade blivit under sommarens soltimmar. Medans detta verkade så passade jag på att städa undan lite saker på mitt skrivbord (vad kommer allt ifrån). Ställde mig åter i duschen för att få ur färgen. Hann bara komma ut från badrummet när jag hör telefonen ringa. Det var Lie som hade lite hundproblem som hon ville prata om. Vi pratade i över en timme, det blir ofta så när hon ringer. Lasse kom hem med en lånebil som vi skulle ha under dagen.

Tog en promis med hundarna innan vi åkte för att handla. Tog en sväng förbi Obs Interiör och hittade en luftrenare som vi ska ha i hundrummet. Sedan åkte vi till Ikea för att handla lampor. Tog därefter en tur till Heron City, blev bjudan på en god grillad korv utanför. Gick in på Media Markt för att bara titta, det slutade med att jag hade beställt ett vidvinkelobjektiv för 1500 till min Canon kamera. Ja, ja måste ju handla något när man ändå är där, men jag hade tänkt köpa ett innan sommaren men det blev aldrig av. Efter detta gick vi och spelade tre serier bowling var. När vi ska gå ut därifrån så ringer min mobil och det är Sv. Bil som berättar att de inte kan göra något åt vår bil förren på måndag, de skulle få hem reservdelar i morgon klockan 13.00 och killen som skulle göra jobbet arbetar bara till 13.30 på fredagar. Åkte dit och lämnade tillbaka vår lånebil och tog hem vår egen. Är så himla trött på dessa datastyrda bildelar som inte bara går att laga som man gjorde förr. Allt trassel som har varit har haft med vår dragkrok att göra och detta lilla jobb har nu hållit på sedan före sommaren och är inte ännu åtgärdat. Blir så less. Skulle helst vilja sälja bilen och gå därifrån. Köpa mig en husbil + en liten shoppingbil och kunna åka iväg precis när jag vill utan att behöva besvära någon att ta hand om alla våra hundar, för i en husbil skulle även de få plats.

Undrar hur resten av dagen kommer att bli.

Det får ni veta imorgon/Ia

Av Inger Hornesjö - 27 september 2007 10:57

Efter någon timme och kaffe med skorpor så begav vi oss åter till Obs Interiör för att köpa en till luftrenare. Denna gång tänkte vi ta en mindre för att ha i hallen, den kostade 825 kronor minus 25% när Lasse lämnar fram den i kassan så säger killer "825 kronor". Vi påpekar då att det är 25% rabatt på denna, men han tar ingen notis om detta. Lasse går då tillbaka till avdelningen som dessa finns och hämtar en annan med lappen 25%, när han kommer tillbaka så säger killen "men en sådan lapp sitter det här också" suck. Sedan säger han jag då blir det 892 kronor. Ber inte ens om ursäkt för att han misstar sig flera gånger och så även gjorde med kunden innan oss. Mamma och pappa var över med rotmos och fläsklägg som de hade lagat, gott.

Kände mig lite vissen hela dagen och detta gjorde nog att jag irreterade mig lite extra på personal.

Såg på Idol, sedan på Efterlyst, när detta var slut så gick jag upp och la mig i sägen för att titta på TV.

Kände att inte allt stod rätt till men försökte ändå somna.

Av Inger Hornesjö - 25 september 2007 18:13

Igår var vi till Pia för att ta hand om Martin medans hon skulle till körskolan. Det blev inte bara lillkillen, Malin och Johanna var också hemma, Malin var förkyld och Johanna hade kräksjuka.  Hon började inte att kräkas innan vi åkte därifrån men det kan säkert smitta ändå. När Pia kom hem så tog det inte lång stund innan Thomas kom infarande vit i ansiktet, även han dålig. Idag ligger Patricia hemma och spyr.

Nu börjar jag känna mig dålig, mår illa och huvudet värker. Jag vill inte bli sjuk, men vad kan man göra. Har druckit coca cola och hoppas att detta ska hjälpa.

Om allt är okej imorgon så ska vi dit igen och se efter Martin när Pia kör.

Vi får väl se vad natten har i sitt sköte. /Ia

Av Inger Hornesjö - 21 september 2007 09:32

Ja, nu börjar jag känna att vara ledig för jämnan betyder att man inte bryr sig om dagar och tider om man inte har något speciellt inbokat.

I morse vaknade jag av att hanarna ylade (inte lätt att bo med två löpande tjejer). Vi kom i alla fall snabbt upp ur sängen för att tysta dem och klockan var då ca kvart i sju.

Jag tog hand om övervåningen, Lasse hundarna och frukosten (som vanligt). Innan jag skulle gå ner till Lasse så skickade jag iväg ett mail till en kompis som jag hade suttit och chattat med på kvällen. Talade om vad jag skulle göra denna helg och slutade med att önska henne en trevlig sådan.

När jag sitter vi fikabordet så ser jag på ugnsklockan att den är 8 och 23, undrar varför inte "Ring så spelar vi" har börjat, men säger inget högt. När klockan börjar närma sig nio så säger Lasse "är det lördag eller söndag som vi ska till Hellasgården". Jag ger då en liten halvspydig kommentar "om det vore lördag så skulle vi väl vara klara nu för att åka". Lasse tittar på mig och säger, men vilken dag är det idag då. Då går det upp ett ljus för mig att det är ju bara fredag. Ja dagarna går fort, men kanske inte så fort som jag tror.

Ja ,ja sånt är livet när man är en "ledig" pensionär.


Av Inger Hornesjö - 18 september 2007 09:16

Sally blev alldeles vild bara Lasse tog fram selen, hon började fara runt, skälla och visa att hon ville iväg.

Vi hade lagt spåret ca 500 meter hemmifrån så vägen dit tog inte så lång stund.

Lasse selade på och gick långsamt (inte lätt) fram mot med upptrampade platsen, Sally var vild som vanligt, satte näsan direkt i spåret och började spåra, när hon hade hunnit ca 50 meter så hoppar ett rådjur upp precis framför näsan på henne, skit också, hon blev ännu vildare och började spåra efter denna i stället. Lasse tog tillbaka henne och fick säga till på skarpen att hon skulle lugna ner sig. Hon tog då det rätta spår och det gick hyffsat. När det var ca 50-60 meter kvar så satt Lasse henne ner och jag sköt ett skott, hon blir helvild, tjuter, och ska iväg så fort som möjligt. Hon tog sedan upp spåret jättebra och gick direkt på skanken som hon tog i munnen och bar hem.

Hon spårar bra, men är alldeles för vild, så vi får jobba med detta under denna vecka.

Av Inger Hornesjö - 18 september 2007 07:41

Tittade in här klockan 07.25 och såg att det redan hade varit 23 stycken inne på min blogg. Pia hade varit där och skrivit en kommentar, bra. Men vilka är de andra. 

Det blev inget Botkyrka för mig igår kväll, efter spårläggningen så urartade min nacke. Hade aldrig kunnat sitta stilla i 2,5 timme för att lyssna, så det fick vara.

Men däremot var jag hos fotvården, gud vad detta är skönt så idag känns det som om jag svävar på moln när jag sätter fötterna i marken.

Ska snart sätta in för dagen mina vackra fötter i gummistövlarna för att ge mig ut på ett nästan 700 meters spår och se hur Sally lyckas. Återkommer när detta är gjort./Ia

Av Inger Hornesjö - 17 september 2007 09:54

Lasse och jag har varit ute och lagt ett 600 meters spår till Sally. Hon ska tävla nästa vecka och jag känner att hon kanske är lite ringrostig  efter att inte ha spårat ett lagt spår på nästan 2 år. Hon är mycket het denna lilla dam, älskar att spåra och tjuter högljutt varje gång hon får upp spår. Igår var jag ute med henne i skogen och varje gång hon tog ett spår och började söka så satt jag ner henne och sköt ett skott, hon blir då så taggad att hon inte kan sitta still och det är detta vi måste jobba med denna vecka innan provet.

Jag funderar just nu på om spåret ska få ligga i 12 eller 24 timmar men tar nog det sistnämnda, hon har tagit spår som har legat i över 40 timmar förrut så jag känner att det är bättre att det får ligga lite längre.


Lite senare idag ska jag lägga ett 10-15 meters spår till Olga.

Nellie löper nu så jag känner att jag inte vill jobba med henne så mycket och Lycka jobbar jag mest lydnad med nu.

Sedan ska jag hinna med Skärholmen och Fotvården denna dag också innan styrelsemötet på Botkyrka Brukshundsklubb ikväll.

Nog finns det att göra för en pensionär./Ia

Ovido - Quiz & Flashcards