Alla inlägg under september 2012

Av Inger Hornesjö - 9 september 2012 08:46

Lördagsmorgonen började som den brukar hos oss, hundar som vill ut, vill ha mat, lite halvstressigt. Men idag hade vi bestämt oss för att ta det lugnt och åka och titta på hundutställningen där flera av våra hanars avkommor var med.

Lite kallt var det, men solen sken och det skulle bara bli bättre och bättre.

Ett litet bildspel från dagen får tala för sig själv.

Tror att jag har skrivit någonstans att det är Mia Sandgren som dömer, detta vill jag dementer, det är Cindy Pettersson som dömer och ingen annan, båda dessa  domaren är  cockerdomare och jag blandar ibland ihop dem.

Ia

Av Inger Hornesjö - 8 september 2012 08:06

Oj vad denna veckan har gått fort. Första veckan i Sthlm efter 2,5 månad på Öland och då finns det att göra.

Hade väl hoppats på att alla problem som vi har haft denna sommar med våra TV och datorer skulle vara lösta nu när vi kom hem, men tyvärr var det inte så, det visade sig direkt när jag satt mig vid datorn, Teliamodemet som vi köpte i Kalmar för att sedan kunna använda både på Öland och här hemma visade sig att inte fungera, fick bara 2G och 8% signalstyrka, detta går ju inte att jobba med. Det har blivit flera turer fram och tillbaka till Telebutiken i Skärholmen och även mycket prat med kontoret, men ingen bättring för oss, de skyller på allt men vad de än säger så har vi inte någon teckning för detta modem. Har Glocalnet kvar här hemma ett par dagar till så än så länge klarar vi oss.

Lasses takprojekt satt han igång med direkt i måndags efter att ha jobbat med tomten hela veckan, nu har han tankar på att vi ska lägga plattor på hela framsidan och vi har varit och tittat en del på vad vi vill ha, men vi får se om det blir av till hösten eller våren.

I tordags fick vi ett spontanbesök av en klasskamrat till mig, han och jag ”kilade som det hette på den tiden”, det var i vår tidiga ungdom, tror att vi var 12-13 år. Kul var det i alla fall att han kom hit och hälsade på.

Natten mellan torsdag och fredag så ringde min telefon kl. 02.30, jag visste direkt var det var frågan om, hade lovat att närvara vid en valpning hos en kompis och nu var det dags.. deras son hämtade mig vid tretiden och precis när vi kom in innanför dörren så hade den första lilla valpen kommit, så det var bara för mig att börja klippa navelsträng och sedan blev det lite väntan innan nästa kom fram.. tiken var jätteduktig, men trött.. lite fick jag hjälpa till men tyckte nog att hon klarade det mesta själv.

Blev hemkörd vid 10-tiden av kompisens mamma och med i bagaget hade jag två härligt stora räksmörgåsar som jag och Lasse satt och och åt upp tillsammans med en kopp kaffe, sedan la jag mig på sängen och tänkte vila lite, men mina tankar fanns hos tiken och valparna och det var svårt att koppla av fast jag var trött och både nacke och rygg värkte. Nej sova gick inte, men jag satt mig i solen och slappade fram till klockan var 13.30 då vi åkte och handlade.. kände för en god grillad entrecot denna kväll så det blev Maxi och deras hängmörade entrecot, tyvärr var den inte alls så bra som den brukade och inte värd sitt pris, men det var gott ändå.

Sen blev det Fångarna på fortet och kl. 22 låg jag i sängen. Rätt slut efter dagen.

Idag är det lördag och det finns som vanligt mycket att göra, men lite hoppas jag hinna med som är roligt och det är att åka till en utställning och titta på Nemovalpen Fannie som ska ställas på sin första utställning denna dag.

Hoppas även att hinna med att besöka lite barnbarn under helgen...

Ia

Av Inger Hornesjö - 1 september 2012 09:09

eller från torrt till blött. Ja det spelar ingen roll, men helt olika var det i alla fall mellan dessa 50 mil.

Hade planerat redan på torsdagskvällen för att åka hem så tidigt som möjligt under fredagen.

Mycket var redan packat på flaket, hundarna började känna på sig att det var något i görningen och visade att de var rädda att  behöva bli lämnade.

Vi tog det rätt lugnt i alla fall på morgonen och när klockan var 8.40 så var det mesta gjort och vi kunde sätta oss i bilen.

 

 

Känner lite i maggropen när jag tittar på min kära pool som nu ligger inpackad i plast.

 

En sista bild innan vi kör här ifrån.

Vi stannar till vid brevlådan för att jag ska ta DN, men ser att lappen som visar att vi ska ha denna är borttagen, detta var nog riktigt, för när vi kom till Sthlm så fanns den i vår brevlåda.



När vi har kört några timmar är det dags för att låta hundarna lätta på trycket, ja även vi behöver uppsöka toaletten. I över 30 år har vi stannat på samma ställe, från att det var ett litet ställe med jättegoda smörgåsar har det idag blivit som en liten restaurang där det finns allt i mat och drickväg.. Att sätta tänderna i deras räkmacka är något man längtar efter så fort man åker in på parkeringen.

 

När vi kliver in i detta varma hus så möts vi i dag av en helt underbar doft från den öppna spisen.. tjejen i kassan tittar på mina bara ben och armar och frågar "fryser du inte", jo det ska jag väl inte ljuga om, för nog var det kallt och ruggigt, hon säger "vilken tur  att vi har premiär idag med vår öppna spis.

 

Det känns verkligen hemtrevligt här och vi sätter oss rätt nära spisen

  

för att äta den härligt goda och stora räksmörgåsen.

Vi fortsätter hemåt i regnet och jag vågar säga att det regnade oavbrutet från Vedby Skog till Hallunda Gårdsväg.

Klev in genom dörren, det såg så fint och välstädat ut, det stod rosor på bordet som mamma och pappa hade ställt dit dagen innan....men golven blev bara värre och värre efter att vi hade fått gått in och ut en massa gånger när vi bar in vår packning, hundarna öppnade vi hundrummet för och även dörren ut till rastgården, där det var så högt med gräs och tistlar att hundarna nästan inte syntes... men för att de skulle ha något att göra medan vi plockade ur bilen och fick lite ordning så kastade jag ut två stora matskålar med mat bland gräs och tistlar och så hade de lite att pyssla med.

 

Hundgården.

 

jag att hitta maten bland detta var ett mysterium

Framsidan som egentligen bara ska vara grus och stenbelägd var idag full av ogräs..

 

här ska det vara rent

   

Lasses fina damm syns inte så mycket av.

Ja att det finns mycket att göra nu ett par veckor framåt syns tydligt... sedan ska det ordnas  så mycket mer. Men vi får ta dagen som den kommer.. Varför ska man jäkta.

Ia





Ovido - Quiz & Flashcards