Alla inlägg under juni 2008

Av Inger Hornesjö - 30 juni 2008 08:22

I dag är det en vecka sedan vi kom hit. Det har nog hänt en del men det går långsamt fram med staketet. Ska idag åka och köpa flera stolpar och kanske börja sätta upp lite nät, har beställt mer nät och det kommer i morgon till Granngården. Igår var jag dålig, ont i hela kroppen, feber, sov ute i hängmattan, det småduggade till och från men det var skönt tyckte jag. Vi var i alla fall en runda upp till Böda Sand, Lasse ville gå på kondiset, jag var ju inte bra så bullen jag beställde fick Opus och Nemo dela på. Träffade en liten släkting till Sally, hon var söt, men tyckte tyvärr inte om barn, hade till och med bitit deras egna, annars var hon jättetrevlig. Vi lovade att komma upp till dem någon dag i veckan och visa Sally och de andra tjejerna.

På kvällen låg jag framför TV:n och tittade på finalmatchen, tyckte det var jättekul att Spanien vann.

Tog en alvedon när jag gick och la mig och det gjorde i alla fall att jag fick sova mycket bättre än natten innan då jag i stort sett inte sov ett dugg, räknade klockslagen varje halv och heltimme.

Just nu regnar det rätt hårt men de har lovat att solen ska komma till eftermiddagen, men regnet är bra för våra stolphål.


Av Inger Hornesjö - 27 juni 2008 20:58

Så har man avverkat fem dagar av sin första Ölandsvistelse för år 2008.

Morgonen börjde med att Lasse fick åka till Löttorp redan vid 7-snåret för att inhandla tjära till taket som läckte igår när regnet fullkomligt öste ner. Jag tog då på mig att laga frukost något som det alltid är Lasse som gör. Det blev betyg C för mig, äggen blev för hårda, glömde juiceglasen och så Lasses socker till filen, ja, ja men han åt i alla fall. Efter detta blev det lite grävande för stolparna till staketet. Innan vi åkte in till Löttorp för att handla blev den en kaffe och smörgås. Väl hemkommen igen så satte Lasse igång och städade ett förråd, jag gick mest runt och inspekterade det som redan var gjort. Snart så var klockan halv sex och Glaumor stod på schemat. När jag satt där och tittade så kom Lasse med en rom och cola. När denna serie var klar så blev det räkor, rostat bröd och lite annat gott till, även en flaska vitt vin som vi fick av våra kära tyska grannar när vi kom ner till Öland.  Jordgubbarna som vi köpte igår men inte hann äta var idag lite mosade, men vad gör det när man kan göra glassdrinkar av dessa. Gott med lite Blå Curraco i botten. Nu är klockan 21.00 och jag ska sätta mig och titta på en film, mätt och belåten och känner att dagen har varit toppen

Av Inger Hornesjö - 26 juni 2008 08:55

Just detta kan vi verkligen hålla med om dessa tre dagar vi har varit här. Det har blåst starka vindar, solen har flödat men något regn har det inte kommit.

Men vad har vi nu gjort dessa tre dagar som vi har varit här. När vi kom fram i måndags så var det första att göra att släppa alla sju hundarna lösa, de hade ju suttit i bilen i sex timmar och varit så duktiga. Jag tog mig ann huset, satte på ström, kyl och frys. Tittade runt så att det inte hade varit några små möss inne. Lasse satt i gång direkt att lasta av släpet och takboxen. Det höga torra gräset fick vara till tisdagen.  In till Löttorp för att handla, man blir helt ställd när man ser de höga priserna, men något måste ju ätas. denna dag blev det i alla fall bara varsin låda från Findus. Sedan en tur till systembolaget för att inhandla några dunkar vin. Slöade framför TV:n och somnade vid 23-snåret. Tisdagen började med stormvarning, allt yrde runt på tomten, Lasse passade då på att ta fram gräsklipparen, det blev inte mycket kvar att kratta. Jag skulle vädra ur husvagnen och vad upptäcker jag då, jo de små söta mössen med sina pepparkornsögon har ätit upp i stort sett allt som går att äta i denna vagn. Det var bara för mig att ställa mig och klippa bort tyget på alla dynor. Ett jobb som jag inte hade räknat med. Har nu bestämt att eftersom denna vagn bara är en sovplats göra om båda sidor till sängar istället för bord/soffor, känns inte som om jag har lust att sätta mig ner och sy nya dynor till samtliga platser. Var in till Röda korset på eftermiddagen och köpte ett jättefint blått överkast som jag ska ha på den ena sidan, den andra sidan har jag ett snyggt tyg till som jag köpte förra året. Var runt lite i olika affärer, handlade lite smått. På kvällen kom våra tyska grannar med en flaska vin och en massa nyskördad vit sparris. Vi åkte då in till Löttorp och köpte färskpotatis och lufttorkad skinka till denna sparris, mums vad gott det var.

Onsdagen började med strålande sol. Åkte ner till Hornsjöns pensionat och hälsade på Lotta och Jörgen. Tittade på deras nya pool som var jättefin. Fick reda på att de hade gjort sig av med hästarna så vi fick köpa de 17 stolpar som stod runt denna hage. Åkte hem med dessa och sedan in till brädgården för att köpa cement. Hem igen och började med att försöka gräva en gropp i denna kalkstensjord. Det tog fyra timmar att gräva två groppar för hand, sätta i två stolpar och hälla på cement. Vi behöver minst 30 stolpar till och har bara fått tag i 50 meter stängels ännu, men Granngården har lovat att få hem mer till tisdag.

På kvällen grillade vi fläskarre, gott.

Idag är det så torsdag och vi ska väl ge oss på att gräva några fler groppar för dessa stolpar som vi i alla fall redan har.

De har lovat fint väder denna dag, vist skiner solen men den blåser hårda starka vindar som vanligt på denna ö.

Av Inger Hornesjö - 22 juni 2008 15:28

Nu är vår bowlingtunering avklarad för denna gång. Lasse vann den sammanlagda tuneringen för detta första halvår.  Jag får väl skylla på mitt nya klot, fniss.

Ny omgång av denna tunering blir i september då vi kör till december.

Tack alla ni som har varit med och rösta på oss. 

Ha nu en riktig skön sommar med många soltimmar (hoppas kan man ju)

Ia

Av Inger Hornesjö - 18 juni 2008 07:38

Ni som följde min blogg i våras kunde då läsa och se bilder på vårt skatpar som varje år bygger sitt bo i ett träd precis vid vår tomt. De jobbade och slet, men vädret var inte det bästa och det hände flera gånger under deras bobygge att redet blev snöfyllt. Men är man skata så ger man sig inte. Det var en härlig känsla när man förstod att det fanns ägg i redet och när det första pipet hördes så blev man ännu mer glad.

Nu har de börjat förflytta sig en hel del och vår tomt är deras favoritställe, det finns hundhår, blommor och även en hängmatta att bita och slita i. När man följer dessa ungar så ser man vad alla barn är lika, det spelar ingen roll om det är hundar, katter eller fåglar, beteendet är det samma. Kunde inte slita mig från dem i morse så jag tog fram kameran och tog lite bilder på dessa sötnosar. Bilderna kan ses på denna länk: http://picasaweb.google.se/lyckas04/Skatungarna

Av Inger Hornesjö - 11 juni 2008 07:50

Igår var det avslutning i Borgskolan och mina småttingar som jag har haft de fyra första åren av deras skoltid gick nu ut 9-an och ska alla fortsätta på gymnasiet. Det var många tårar som brände innanför ögonlocken när en efter en av mina elever fick gå fram och hämta stipendium. Tre av dem fick extra fina utmärkelser eftersom de har nu i nian även pluggat in gymnasiematten, vilka barn det finns. Att just denna klass har varit något speciellt under alla nio skolåren kan nog de flesta instämma i. Vilka kreativa ungdomar, alltid , bussiga och kamratliga. Jag fotograferade allt och det blev 147 bilder, bilder som kommer att finnas till hands och som jag kommer att titta på då och då för att minnas våra härliga stunder i skolan.

Av Inger Hornesjö - 8 juni 2008 10:19

Ja, idag är det en riktigt otäck värme, både vi två och fyrbenta lider och har ingen ork. Promenaden som skulle ta oss ner till Mälaren avslutades efter halv vägen, hundarna var helt slut och även jag. Vände hem till svalkan innomhus istället.

I går var vi till Ådran för att gratta pappa som fyllde år. Tog som vanligt lite bilder så här finns det lite att se om man är intresserad:

http://picasaweb.google.se/lyckas04/Pappa82Ar

Av Inger Hornesjö - 7 juni 2008 12:02

Fick för mig att göra om lite på tomten, tyvärr så tror jag alltid att jag ska klara mer än vad jag gör. Så sysslan blev Lasses istället. Först var han nog inte så glad att jag avbröt honom med det han redan höll på med, men fick till slut medge att det blev bättre än innan.

Våra tjejer hade gått in och lagt sig men killarna ville vara ute och hittade snart varsin plats i skuggan. Men klart Det är att det inte är så lätt att ligga stilla när de märker att vi håller på med något. Opus vill alltid vara med och hjälpa till. Klart att alla blir nyfikna. När jobbet var klart ville Lasse sätta sig ner och vila och naturligtvis tyckte även hundarna då att det var kul att sitta med.

Man märker tydligt att Basil inte hänger med lika bra som de andra, men är man 13,5 år så tar man säkert livet lite lugnare. De andra killarna har i alla fall inte börjat att mobba ut honom ännu och det känns skönt, men skulle tro att detta bara är en tidsfråga.

Ovido - Quiz & Flashcards