Alla inlägg under januari 2008

Av Inger Hornesjö - 30 januari 2008 06:56

Undrar vad folk tror om oss uppfödare. Först och främst skulle jag tro att de inte fattar att vi är vanliga människor som behöver, handla, gå till tandläkare, läkare, göra roliga saker mm mm.

När jag har valpar här hemma så prioriterar jag detta, jag ställer upp för alla valpköpare, de får i stort sätt komma när de själva kan, jag fyller min almanacka med alla tider, försöker hitta gluggar för det jag vill göra med mitt andra liv. Men varför kan man inte som valpspekulant också vara hygglig och komma på de tider vi har avtalat. Som tex. igår. Det ringer en tjej vid 14.30 tiden och vill komma och titta på en av mina hanvalpar. Hon låter jättetrevlig, berättar vad hon vill göra med valpen/hunden om sina arbetstider som inte kommer att göra så att valpen blir så mycker ensam, ja, allt är toppen med denna tjej. Hon säger att hon är jätteintresserad och undrar om hon kan komma redan samma dag. Visst, jag är ju en snäll människa och tänker mest på andra, så vi bestämmer att hon ska komma vid 16.00-16.30 tiden. Jag lägger om hundarnas mattid denna dag för att det ska passa med tiden då hon ska komma, vi tar ut valparna så att de är ordentligt rastade och håller de ute för att de ska vara pigga och glada när hon kommer. Mitt i allt detta ringer ytterliggare en som vill komma och titta, jag berättar att det är en annan som ska hit och vi betstämmer att han inte kan får komma förrän till fredagen, något som tyvärr inte han kan. Jag plockar fram lite bullar ur frysen, fyller kaffebryggaren för att allt ska vara klart till denna tjej kommer. Men inte kommer det någon och inte ringer hon, känner mig så besviken på dessa människor som i stort sätt leker med oss uppfödare. Kan man ringa och säga att man vill komma, så kan man också ringa och säga att man har fått förhinder, eller har jag fel. Tyvärr så förstör de som gör på detta vis mycket för andra, för när man flera gånger blir besviken så är det inte lätt att lita på någon till slut.


Av Inger Hornesjö - 29 januari 2008 11:48

Och med detta vill jag gratulera alla som tippade mig som vinnare även denna månad. Jag vann med några poäng. Kan väl säga att jag trodde att jag skulle förlora, hade några riktigt usla omgångar denna månad, men jag hade även några riktigt bra, Lasse är mer jämn i sina omgångar och ibland behövs det ju bara någon extra strike för att man ska få ihop poängen.

Från och med måndag börjar den nya turneringen.

Av Inger Hornesjö - 28 januari 2008 13:17

Så har vi då återigen varit och spelat bowling. Kände mig inte helt frisk idag, halsen värkte och svetten lackade, men att låta bli veckans höjdpunkt gick ju inte. Lasse har inte räknat ut slutresultatet ännu så det får komma senare, men det gick rätt bra för oss båda idag och vi var mer än nöjda.

Innan dagens tävling låg jag några poäng före Lasse, men vi får se vad det slutar på.

Detta redovisas senare ikväll.

Av Inger Hornesjö - 25 januari 2008 07:01

Så är det fredag igen. Veckorna bara flyger iväg. Jag har haft både tvåbenta och fyrbenta bulltjyvar så idag har jag varit uppe tidigt och satt en deg för att ha frysen full med bullar igen.

Får se hur dessa smakar, gör dem lite magrare än vad jag annars brukar, men med en massa mandelmassa i. Kanske blir det både kanel, vanilj och mandelbullar, detta får jag se när utbaket börjar.

Vid 13-tiden idag kommer Pennies familj för att hämta hem sin lilla tjej. Det blir att skriva papper, dricka kaffe, saft (barnen är med) och nybakade bullar, samtidigt som jag hoppas få svara på en massa frågor från husse och matte. Det blir bara lilla Pennie som åker hem idag, egentligen skulle även Pettri har farit hem med sin familj, men husse har hamnat på sjukhus efter att ha fått infektion i sin nyopererade fot. Så hans matte och jag beslutade att det var bättre för husse att veta att killen finns här en vecka till.

I morgon ska vi på årets försa valputställning som är i Sollentuna och det blir vår lilla Olga som får vara med.

Nu är frukosten klar så det är bäst jag slutar för denna gång.



Av Inger Hornesjö - 22 januari 2008 14:17

Ja, så är man hemma igen efter en härlig bowlingrunda. Men idag var det mycket som hände och vi fick skratta gott flera gånger. Det började med att när vi kom fram till den stora järndörren så stod det personal innanför och inte kunde få upp denna dörr. Allt är ju elektriskt och det hade hänt något och inte ens veven gick att använda för att öppna denna dörr manuellt. Men folket hopades och till slut så kände nog personalen att de inte kunde avvara de pengar som vi besökare skulle inbringa. Sagt och gjort, vi fick alla ta rulltrappan upp till nästa våning och där möttes vi av personal som tog in oss en bakväg. Vi fick åka i en stor transporthiss för att komma på plats. Vi spelade på bana 12 förra gången och kände att vi ville ha denna idag också. Så var vi då äntligen igång, Lasse började, fällde 4 klot och fick strike, men hur kunnde det blir strike, Lasse skrattade och sa " det behöver jag". Okej, nästa slag var jag och jag slog en strike, nu låg vi lika, fast jag tyckte nog att det var lite orättvist. Nästa slag var Lasse och han slog en strike, sedan var det min tur och jag slog en 7:a, men det visades strike. Kastade iväg ett klot på skoj, det gick i rännan och blev strike. Nä, så här ville vi inte ha det, visst skulle det vara kul att prestera en 300 poängare, men då ska det vara på riktigt. Vi sa till och fick byta bana. På denna bana var det bara de riktiga strikearna som räknades och det gick jättebra för Lasse. Jag hade slagit första klotet när det smällde till i mitt högra pekfinger, precis på knogen, det gjorde förbaskat ont och jag kunde inte förmå mig att sluta tänka på detta. Nu är ju jag vänsterhänt så egentligen skulle jag inte behöva bry mig om detta finger, men med tankarna på varför det bara värkte till och svullnade upp så var det svårt att koncentrera sig på spelet och det gick riktigt uruselt för mig denna dag. När vi var klara så gick Lasse som vanligt fram för att få våra resultatslistor. Skrivaren krånglade, pappret fastnade, men till slut så fick vi i alla fall våra resultat. Visst var det vår bana 10, men inte våra namn. Killen fick börja om  och  till slut så blev det rätt. Väl hemkomna tog vi varsin korv och sedan tog vi ut alla valparna så att de fick bajsa av sig.

Satte mig vid datorn och svarade på ett mail. Telefonen ringde, det var killen som skulle ha lilla Pärla, nu hade hans fru helt plötsligt fått för sig att de inte skulle ha någon hund, han var ledsen, både för min skull och för sin lilla dotters skull, som har tjatat varje dag sedan dom var här hos oss och undrat när de skulle hämta den lilla vovven. Så nu står jag helt plötsligt med tre osålda valpar efter att bara ha haft en för flera veckor sedan. Ångrar mig verkligen att jag inte gör som många andra att jag kräver en handpenning. Har ju sagt nej till flera som har varit intresserade av den lilla tiken.


Av Inger Hornesjö - 22 januari 2008 07:29

I morse var alla valparna jättepigga och hungriga, undrar vad det var i vaccintet de fick i går.

Men det är bra att studsa upp ur sängen och börja dagen med lite göromål, man bli liksom piggare då.

I dag blir det bowling. Ska bli så kul, känns som evigheter sedan fast det bara är 8 dagar sedan. Detta har blivit som ett gift, man bara måste iväg och känna den där lilla pirrande känslan av att man vill vinna. Men detta får vi ju se när matchen är slut efter tre nervpirrande serier "Fniss". Nej då, detta är ingen tävling direkt, vi tar det på skoj, men gratulerar naturligvis vinnaren. Inga sura miner får det vara. Även denna dag blir det att vandra förbi Mc Donald, har inte nått mitt mål ännu och väntan på en god hamburgare får jag avstå även denna vecka.

Idag snöar det lite här, detta är både på gott och ont tycker jag eftersom jag har börjat ta ut valparna i sin hage, de får ju inte vara ute för länge och kanske bli kalla om sina små magar, men innan dagen är slut så ska de i alla fall få vara ute en del och springa och leka av sig.

Återkommer med mer innan dagen är slut. Kanske blir det lite uppdatering gällande bowlingen.





Av Inger Hornesjö - 21 januari 2008 07:37

Det började igår kväll, alla mina leder i hela kroppen värkte som tandvärk. Kanske är det vädret, har ju alltid varit känslig för omslag i väderleken,eller är det psykiskt, men skit det samma vad det är, det gör ont i vilket fall som helst.

Vet ju hur mycket jag har att göra denna dag. Valpbesiktningen kommer att äga rum runt 10.00 snåret och innan dess ska alla valpar badas och frotteras, som det känns just nu klockan 07.40 så vet jag inte hur jag ska kunna göra detta, handlederna värker och knäna vill inte lyda mig. Mår alltså för jävligt denna måndagsmorgon.



Av Inger Hornesjö - 19 januari 2008 08:26

Igår fick vi besök av våra Ölandsgrannar Elisabeth, Royne och Emelie. De har varit så nyfikna på våra valpar och följt dem hela tiden på hemsidan. De hade med sig stora härliga winerbröd från Thelins bageri, jag vet precis hur goda de är, men jag var duktig och lät bli. Jag hade bakat semlor på viktväktarvis och en sådan tog jag i alla fall. Det är alltid så kul när de kommer och vi kan sitta och snacka bort ett par timmar. Nu längtar Elisbeth efter att våren ska komma och att hon kan komma hit och få sitta ute och ha det mysigt. Alla våra hundar blir jätteglada när de kommer, de vet att de är högt älskade av denna djurvänliga familj.

Ovido - Quiz & Flashcards