Alla inlägg under juni 2012

Av Inger Hornesjö - 29 juni 2012 09:56

Gårdagen börjades med att jag ville göra iordning mina pooler, min stora vill jag byta vatten i eftersom det har bildads en massa slam på botten, men för övrig är vattnet fint, så det passade ju bra att byta vatten även i hundpoolen. Började med att tömma denna, hundarna var med hela tiden och undrade nog när det skulle bli bad av, men allt tar tid, tömma och skura denna gick rätt fort, men sedan att överföra ca 6 kub till denna från min stora tog längre tid än jag hade anat, så detta var inte klart på hela dagen.

Lite annat ville vi göra, torsdag och kroppkakor på Morells är bara ett måste, så gott, så gott. Sedan blev det bara att handla lite och åka hem och fortsätta med tomten.. för mig var det nästan bara poolgöra hela dagen.

På kvällen blev det en grekisk sallad och lite vitt vin.  Fotbollskväll blev det även denna dag hos grannarna eftersom vi inte har någon TV att titta på. Jag var så trött så att jag höll på att somna flera gånger, så det kändes bättre för mig att gå hem och lägga mig i sängen.

Vaknade vid 5,30, solen sken och jag kände mig pigg och utvilad. Tittade ut och såg att min stora pool fortfarande inte var tömd, så denna kunde jag inte börja med nu på morgoen, men hundarnas var ju klar, färdigklorad och det var bara att sätta till filter och få igång den.. det gick snabbt. När detta var klart så tog jag cykeln ner till brevlådan och hämtade DN, satt mig i solen och läste följetången. Lasse låg fortfarnade kvar i sängen, även han ganska mör efter gårdagens jobb på tomten.

När frukosten var avklarad så tog jag med hundarna ner till deras pool och visade att det var klart att bada. Både Opus och Lycka var de som var först på plats, de andra sprang bra runt runt som galningar för att de ville ju också vara med. Men nu på morgonen så var det bara Opus och Lycka som fick bada, tar det lite lugnt i början, det skapar ju alltid lite oro i flocken när det är något nytt på gång. Tog i alla fall lite bilder.

 

Äntligen klart


 

Lycka berättar för Olga att det är hennes tur att få inviga denna pool idag

 

Bäst att känna lite på vattnet innan jag hoppar i, tycks Lycka tänka


 

Hur går det morsan, ropar Olga

 

Toppen, jättehärligt att få simma

 

kolla in mig, det här älskar jag

Tänker inte alls gå upp, matte kan stå där och ropa.

  

Om jag inte fär bada så kan jag väl i alla fall få stå här och kolla, undrar vad det där är som flyter på vatten. Nemo är egentligen en badkruka så jag tror inte att han har något emot att bara vara utanför

 

Om du ska gå upp nu Lycka, kan jag få bada då, säger Qling, men jag har lovat Opus så Qling får faktiskt vänta.

 

   

Men gå upp då Lycka, nu tänker jag också hoppa i, säger Opus

   

Du kan stå där och kolla, nu tänker jag ligga i ett tag.

   

Det var ett härligt morgondopp, men nu får det vara nog ett tag, matte kan du hjälpa mig upp, har inte riktigt fattat det där med stegen,

Ja det var första dagen men hundarnas pool för i år.

Vi återkommer i morgon och berättar hur vår fredag har varit,

Ha det bra

Ia

Av Inger Hornesjö - 28 juni 2012 07:41

Gårdagen försvann fort, det var många åtagnade som vi måste utföra... Började morgonen med att jag cycklade till brevlådan, tog även en exra liten sväng till pensionatet för att kolla om det hade hänt något nytt sedan förra sommaren, men allt var sig likt.

Väl hemma var frukosten framdukad, åt, läste DN och även sommarföljetången i denna, bara ett måste för mig varje sommar, har inte riktigt kommit in i den ännu, så om den är i mitt tycke är för tidigt att säga.

Första anhalt att besöka var VVS-butiken för att få hjälp med vår diskmaskin, jo då, visst kunde de skicka en servicekille någon dag, men när var svårt att säga, det var ju mycket... ja ja, är man på Öland så vet man att det inte är någon idé att raska på dem, de kommer när de kommer.  Sedan var det vår lokala radiohandlare för att diskutera vår TV-anten och dosan som hör till denna, nja, det var ju lite lurigt, det verkar ju vara antennen eftersom det inte blir någon signal, han tyckte att Lasse kunde klättra upp och kolla om det kanske var spindelbo i förstärkaren.(.nej det fanns det inte, men millioner med getingar som han fick slåss med, så det fick vara.)  Ja vi bestämer väl oss för detta, sa jag lite surt.. Nästa anhalt blev Byxelkrok och Ica, skulle köpa biljetter till Robert Gustafssons "snuskafton" som går i parken den 16 juli.. Nej de biljetteran är redan slut fick vi till svar.. men vi hade varit inne i servicehuset i Löttorp innan och fått reda på att alla biljetterna hade gått just till Ica och Finn Zetterholm hade varit sur för att inte det fanns några i Löttorp.  Även  Finns brorsa Dag  hade varit inne och lovat att det skulle komma in flera men han ville ha några kvar att sälja på själva premiärdagen, vi frågade om vi kune få beställa dessa och det skulle gå bra, men när hon böjer sig ner för att ta fram papper och penna så hittar hon en bunt med biljetter, hon själv fattar inte var de kommer ifrån, hon hade ju talat med Dag bara en timme inan, men bra för oss, för denna föreställning vill vi inte missa.

Åkte hem och jobbade lite med tomten mellan de ihärdiga skurarna... Jag ville se på TV så ännu en gång denna dag blev det ett besök i hos TV-handlaren, kanske hade de någon antenn tänkte jag som jag kunde förbikoppla den vi har, men ännu en gång stod killen och gned sin haka och funderade, det slutade med att vi åkte hem och ringde och beställde ett satelitpacket, men kruxet är att detta ska installeras av vår lokala TV-handlare och nu kan detta ta en 14 dagar,,,, ja ja, det finns ju annat att göra än att se på TV under sommaren..

Grillade fläskfilé och satt ute i den härliga solskenskvällen och åt. Strax före klockan 20.00 gick vi upp till våra grannar för att kolla fotbollen, hade en trevlig kväll och kom hem vid 24.00 tiden.

Satte mig lite vid datorn men kände snart att ögonlocken blev tyngre och tyngre och dagen var ju ändå slut och en ny hade börjat, så några timmars sömn var ju efterlängtad.

Ha en bra dag i solen, själv ska jag försöka ge mig på poolerna idag.

Ia

Av Inger Hornesjö - 27 juni 2012 08:57

Ja nu äntligen efter nästan 10 månader så befinner vi oss vid vårt smultronställe Vedby Skog.

Klockan 8.00 startade vi från ett lite regningt Slagsta för att bege oss våra 50 mil hit. Släpet var fyllt till brädden och inne i bilen fanns det även där en hel del saker tillsammans med 7 glada hundar som redan när vi steg upp ur sängen på morgonen visste att något var på gång.

Resan gick som vanligt smärtfritt, vår hundar som älskar att ligga tillsammans har inget emot att det blir lite trångt, bara de får vara med. På vägen ner till vårt ställe har en kviga kommit lös och hon tyckte tydligen inte att vi hade där att göra, för hon ställde sig mitt framför vår bil och bara stirrade på oss, ca 50 meter hade vi kvar att åka och jag kände, ska vi inte komma ner till tomten, men till slut lommande hon iväg i alla fall.

Väl framme på paradiset så hoppar alla sju glada hundar ur bilen, vi börjar packa upp det som finns och ska ut. Ser rätt snart att Saly står och mumsar på något, rusar dit för att se vad det är och upptäcker en stor hög skit, vad den har kommit från vet jag inte, men tydligen så smakade den bra, jag tar tag i henne och drar bort henne därifrån men innan jag hinner tillbaka igen har både Qling och Olga rullat sig i denna smörja.  Fram med skurborste, hink, såpa och regnvatten och börja skura hundar....

Snälla grannen hade satt igång våra frysar och kyl, så nu skulle allt ställas in, den stora kyl/frysen visar på +20 grader, tur att man har flera, så det gick bra ändå, men en ny måste nu inköpas, den är 9 år iår och längre håller väl inte dagens prylar...

Åkte in och handlade och jag kände inte för att ställa mig vid spisen så det fick bli Dafgård som jöd på en snabbmiddag.  Äntligen sätta sig ner framför TV:n, inget ville fungera, först var det svartvitt, sedan ingenting, men fick till slut igång Wallander.. avslutade denna i sängen framför sovrums TV:n.

Tisdagsmorgenen kändes skön, sov gott hela natten och började morgonen med att ta en promenad tillsammans med Qling ner till postlådan. Qling var jätteglad och kom precis ihåg vad han brukade göra för 10 månader sedan så han satt sig direkt vid lådan för att få tidningen att bära hem till husse.

Lasse klippte gräs och jag började med att försöka få bort det trasiga skyddet över poolen, vind och snö hade slitet sönder detta i små bitar.. tog en sväng upp till Kroken och kollade lite på Valles, sedan ett besök i Löttorp och systemet... Kände mig inte direkt sugen på mat fast vi inte hade hunnit äta på hela dagen, men färskpotatis och en god falukort sitter aldrig fe. Satt ute i solenskenet på kvällen och åt middag.  TV:n fick jag igång efter mycket om och men, jag satt kvar ute och Lasse satt vid TV:n strax före 20.00 så gick jag in för att kolla på Skansenkväll, men vad händer TV:n slår av sig och även i sovrummet finns bara en kanal och det är 4:an.. ja ja, inget att sörja över.'

När jag ska gå och lägga mig så upptäcker jag att det är vatten på köksgolvet, ropar på lasse att han måste komma och kolla.  Jaha, det är ingående från diskmaskinen som har sprungit läck, bara att börja torka golvet och stänga av kranen till diskmaskinen och så får det bli ett besök av rörmokare, hoppas bara att vi får tag på någon, detta är bristvara här på ön.

Tisdagen var väl inte den bästa dagen men man hade ju hoppats på att onsdagen skulle börja bättre än vad den gjorde.

Vaknade vid halv fem av huvudvärk, gick upp och tog en tablett och gick och la mig igen, låg sedan till halv sju då jag gick upp för at öppna dörren till hundarna, men istället för att springa ut så valde de alla att springa in i sovrummet för att få upp även Lasse ur sängen. Qling hade som vanligt en sko i munnen och jag tyckte detta såg rätt roligt ut så jag tog fram kameran för att ta några kort på detta. Sedan går jag tillbaka till min dator för att lägga in dessa. Troligen har hundarna i sin iver att komma in till Lasse kommit åt mitt skrivbord och en av mina högtalare ändrat läge, så när jag sätter mig ner för att börja skriva så kommer denna farande ner mot mig och träffar datorn och skärmen ser ut som en sol med sina strålar... fy så ledsen jag blev, denna lilla miniPC har jag varit så kär i och använt mycket.. Men som tur är så hade jag tagit med min en annan laptop som grafiken är fel på, men den går ju att använda...Ja dagen började inte bra.  Ni får väl se vad som händer denna ondag lite senare.

Ha en bra dag i alla fall.

Ia

Ovido - Quiz & Flashcards